zaterdag 9 juni 2012

doctor Who: The Web Planet


Zo'n eerste deeltje van een meerdelige aflevering is altijd het leukst. Bij deze aflevering vond ik dat heel sterk. Alles is heel geheimzinnig. Waar zijn ze terecht gekomen? Wat gebeurt er allemaal? Die geheimzinnigheid blijft nog heel lang doorgaan, ook omdat er steeds nieuwe soorten insecten ten tonele worden gevoerd en de beelden ook vaak opzettelijk vaag zijn gemaakt.

Onze helden hebben het niet makkelijk op deze planeet. Ze worden uit elkaar gedreven, kunnen moeilijk ademhalen, worden ingesponnen, gestoken, geprikt, verlamd, vallen meters diep in een stofwolk.
Als je als kijker je een beetje inleeft,  krijg je ook regelmatig een onaangenaam gevoel van benauwdheid en geprikt worden, misschien dat al die insecten dat ook oproepen. Sowieso is het bewonderenswaardig hoe ze zo'n set zo geloofwaardig weten te maken. Je waant je echt op een vreemde planeet, waar de vlinderachtige Menoptera zelfs kunnen vliegen, trouwens een zeer aandoenlijke soort, die met hun wat verheven en poëtische taalgebruik de aflevering bijna tot Shakespeareaanse hoogte weten op te voeren.

Mooie aflevering. Iets te lang weer, maar dat zijn we wel gewend van deze eerste seizoenen.

3 opmerkingen:

  1. Zes deeltjes vind ik ook wel wat veel van het goede en ditmaal sleepte het zich wel behoorlijk voort zonder dat het echt tot iets nieuws leidde.
    Ik heb precies zoals jij dat de eerste aflevering toch wel het meest boeiende is omdat je zo in een nieuw avontuur gestuurd wordt. Daarna suddert het zo'n beetje voort tot er een einde is.
    De Doctor was wel weer bij tijd en wijlen bijzonder in zijn nopjes en liet zich van zijn ondeugende kant zien met zijn glinsteroogjes.
    Al die mensen in die verschillende soorten pakjes kwam op mij tegelijkertijd kinderachtig als ontroerend over. Ze hebben zo hun best gedaan.
    Het werkelijke verhaal is deels aan mij voorbij gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat waren geen mensen, Niek. Dat waren geëvolueerde insecten! Mij sprak dat wel aan en ik kon behoorlijk lang geboeid blijven. Had van mij maar 1 of 2 deeltjes minder hoeven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei. Hoe kon ik dat nou denken/schrijven? Natuurlijk waren het insecten in een geëvolueerde toestand. Uhm.

    BeantwoordenVerwijderen