zondag 4 november 2012

Doctor Who: The Celestial Toymaker

Doctor Who 3x07 The Celestial Toymaker

Op de een of andere manier zijn die spelletjes van onsterfelijken met mensen altijd nogal irritant. De aflevering gaat over een 'celestial' toymaker, maar had beter een 'infernal' toymaker kunnen heten.
 Want het zijn duivelse spelletjes die er gespeeld moeten worden met het doel van eeuwige gevangenschap en eeuwig spelletjes doen. Zelfs een spelletjesverslaafde zal dit geen aanlokkelijk vooruitzicht vinden.

Bij een aflevering als deze ontberen we ten zeerste de bewegende beelden, want dat had het allemaal misschien wat boeiender kunnen maken. De dansende poppen had ik graag ook echt zien dansen.
Verder deed de doctor ook nauwelijks mee in deze aflevering. De toymaker had hem het zwijgen opgelegd. Er was een hand, die het spel uitvoerde, maar dat was ook nog eens de hand van een stand-in. Erg treurig allemaal.
Gelukkig was de laatste aflevering bewaard gebleven zodat we het laatste spel tenminste nog konden zien.
Wat was er met dat snoepje dat de doctor in zijn mond nam op het eind? (beetje dom) De volgende aflevering (The Gunfighters) zal het ons hopelijk vertellen.

5 opmerkingen:

  1. Een bijzonder donkere aflevering, vond ik. Niet iets om blij van te worden. Jij noemt het al duivels en dat is het ook hoe de Toymaker met onze avonturiers omgaan.
    Als je al angst voor clowns had dan is dat na een aflevering als deze nog eens versterkt. De speelkaarten vond ik erg mooi gemaakt en ze speelden ook zulke leuke rollen als zijnde de koningin, de koning en de joker.
    Opmerkelijk vond ik dat er geconcludeerd werd dat de tegenstanders van Steven en Dodo te menselijk waren en daarom te veel mededogen hadden om van te kunnen verliezen. Dat is de reden dat de Toymaker zijn troef inzet: Cyril, onze Billie Turf. Lijkt me een impliciete opmerking over de mensheid.

    De Doctor heb ik niet echt gemist. Hij was zich aan het concentreren op het spel dus we konden hem beter ook maar niet storen.

    De sinistere sfeer maakte het soms moeilijk om te blijven kijken. Beetje té donker voor een gezellige Doctor Who verhaal. Omdat alleen het winnen de verlossing bracht, was het misschien wel spannend maar niet aangenaam om naar te kijken.

    En dat snoepje, dat was natuurlijk zo'n snoepje uit de fopwinkel dus die zal wel heel vies gesmaakt hebben. Ik ben bang voor je dat daar geen vervolg op komt de volgende keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O nou dat snoepje boeit ook niet echt. Zal idd wel vies geweest zijn.
    Weet je ook iets over de achtergrond van de afwezigheid van de doctor? Ik las iets over dat ze hem weg wilden hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zat zelf aan een vakantie te denken. Hij was dacht ik op het einde van zijn Doctor-tijd al ziek. Zijn teksten kon hij ook minder goed onthouden dus dat ze hem weg zouden willen hebben, kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar ik heb niet helder voor ogen of dat de reden is dat we hem in dit verhaal zo weinig te zien hebben gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de vorige doctorwho-herkijk (2005) schreef jij dat de schrijvers hem weg wilden hebben en dat de BBC daar een stokje voor had gestoken. Het was dus geen vakantie dit keer.

      Verwijderen
  4. Goh, heb ik dat geschreven? Hahahaha, jaja, geen geheugen voor dat soort dingen. Dat zal ik wel in mijn grote DW-bijbel hebben gelezen. Daar las ik bij de grote doctorwho-herkijk (2005) nog netjes met mee.

    BeantwoordenVerwijderen