woensdag 5 december 2012

Doctor Who: The Savages

Doctor Who (1963) 3x09 The Savages

Bij het zien van deze aflevering had ik wel bijzonder veel pech. Er is een versie waar het niet bewaard gebleven verhaal aan elkaar wordt gepraat, maar die had ik dus niet! Ik had een versie met een minimaal beeld (zag eruit als een tv met beeldjes) met nauwelijks te onderscheiden gezichten en in plaats van een stem was er ondertiteling. Dit was wel de ergste beproeving tot nog toe en van kijkplezier was dan ook weinig sprake. Het enige was nog dat het wel een vrij spannend verhaal was.

Het ging hier zoals in veel sf over twee groepen mensen (wilden en geciviliseerden) waarbij de ene groep de andere groep in zijn macht had en uitbuitte; dit hier dan wel heel letterlijk want aan de 'wilden' werd energie onttrokken in een machine die door de 'elders' werd gebruikt om zichzelf energie toe te voegen. Dat ging er allemaal niet fijntjes aan toe. Ze werden gevangen genomen, machteloos gemaakt dmv een lichtstraal en dan in de machine van hun energie beroofd, daarna weer vrijgelaten als een soort lege huls die in de loop der tijd wel weer op krachten kon komen en hergebruikt, maar werden nooit meer helemaal zichzelf.

Veel andere verhalen met hetzelfde thema gaan door je hoofd bij zo'n gegeven, oa het verhaal van The Time Machine van HG Wells, maar ook nog het kort geleden door mij bekeken Cloud Atlas, waarin ook een toekomstig verhaal iets dergelijks (maar ook weer anders) voorspiegelt. Het is de grote nachtmerrie van menig sf-schrijver, waarin de zo bekende slavernij uit het verleden weer terugkomt maar dan met technologieën uit de toekomst.

Leuk was dat de doctor ook in zo'n machine terechtkomt en aan hem wordt energie onttrokken (hij blijkt een enorme energie te hebben) ten behoeve van de leider van de Elders: Jano. Hierdoor krijgt het verhaal een positieve wending, want Jano neemt niet alleen de maniertjes van de doctor over (grappig gedaan), maar ook iets van de moraal en de manier van denken. Hierdoor raakt hij erg in de war en schiet hij niet als hij wil schieten en loopt over naar de Savages.

Dan wordt het even een enorm geharrewar van vertrouwen en wantrouwen, maar uiteindelijk wordt de machine opgeblazen en moet er samengewerkt gaan worden onder leiding van.........jawel....Steven.
Dat was wel erg onverwacht. Eigenlijk wilden we liever van Dodo af die toch wel erg op Susan lijkt, maar nu is het dus Steven die achterblijft.

Van deze aflevering heb ik zo weinig gezien dat het me gepast leek er geen plaatjes tussen te plakken.
De volgende aflevering is weer een beweger en de laatste van seizoen 3. We zijn benieuwd, al is het woordje 'war' in de titel weinig aantrekkelijk...

3 opmerkingen:

  1. Zelfs geen plaatje in de bespreking, dat is wel heel sneu! Maar ik begrijp je beweegreden. Toch zijn er genoeg leuke zoals deze http://www.kasterborous.com/wordpress/wp-content/uploads/2010/dw50rev-savages1.jpg
    Slecht beeld en alleen ondertiteling is wel een beproeving. Jammer dat je de andere versie niet had waarin Steven de boel aan elkaar kletst. Ik heb veel bewondering dat je toch doorgezet hebt.

    Het gegeven was weinig origineel al weet ik niet hoe dat in de jaren zestig is geweest met dit soort thema's. Ook een super klassieker was de cliffhanger met de Doctor in de extraheermachine.

    Ik had precies als jij lol met Jano die de maniertjes van de Doctor overnam nadat hij zijn levensenergie tot zich had genomen.

    Nu was ik helemaal vergeten dat Steven in dit verhaal afscheid nam en voor mij kwam het dan ook als een slag bij heldere hemel dat hij degene was die gekozen werd om de twee volkeren tot een eenheid te smeden of in ieder geval samen te laten werken.

    Dodo heeft tot nu toe nog weinig toegevoegd aan de verhalen maar eerlijk gezegd vond ik Steven ook niet zo heel sterk dus echt treurig dat hij achterblijft, ben ik dan ook niet.

    Wees niet bang voor de titel van het volgende verhaal. Het is slechts een 'woord'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah dat geeft weer moed om verder te kijken.
      In 2005 was je nog wél enthousiast over Steven. *LOL*

      Verwijderen
  2. Goed om te horen dat ik nog verander.:-)

    BeantwoordenVerwijderen