vrijdag 13 december 2013

Doctor Who: The Seeds of Death

Doctor Who (classic)  605 The Seeds of Death

Een in zijn geheel bewaard gebleven aflevering, dus dat was op zich al genieten.
Het begin van een aflevering is eigenlijk altijd wel interessant. Wat is er aan de hand? We beginnen niet bij de doctor en de Tardis, maar T-Mat Travel, een organisatie die al het transport over de hele wereld via dematerialisatie en materialisatie regelt. De hoofdbasis is op de maan. Kelly, de strenge maar kundige hotemetoot-mevrouw zorgt ervoor dat alles vlekkeloos verloopt.
 Het valt mij altijd op dat er (op de companions na) veel oudere mensen spelen itt tegenwoordig waarin acteur liefst jong en sexy zijn. (hoewel dat in Engeland vaak nog steeds minder is in series)

In het eerste deeltje van de aflevering zien we de bozeriken nog niet, we horen ze des te meer sissen en hijgerig ademhalen, want het blijkt hier om de Ice Warriors te gaan.  Ze vallen de maanbasis binnen en dwingen de mensen daar te doen wat zij willen. Dat levert al gauw een aantal doden op, maar één man gehoorzaamt en volgt hun bevelen op en stuurt via T-Mat zaden op naar verschillende grote steden, die de zuurstof zullen gaan verwijderen. Exit mensen, enter Ice-Warriors.
Intussen zijn de doctor met companions gearriveerd in het museum van een oude raketgeleerde, wiens uitvindingen niet meer nodig zijn sinds T-Mat alles met het grootste gemak en onmiddellijk transporteert. De raketgeleerde is afgedankt, maar nu ineens weer heel hard nodig sinds T-Mat niet meer functioneert. De doctor helpt hem een handje en ze bieden zich aan met de raket naar de maan te vliegen wat een aantal verrukkelijke beelden oplevert. Met een raket naar de maan, dat spreekt wel tot de verbeelding in hetzelfde jaar dat de eerste bemande raket naar de maan vloog (1969), al duurde het nog net een paar maanden voor Armstrong voor het eerst voet op de maan zette. Niks geen drietrapsraketten en ruimtepakken, het gaat hier allemaal wat eenvoudiger, maar uiteindelijk komen ze toch op de maan terecht.
Dan zien we in het derde deeltje hoe de doctor achtervolgd wordt door een Ice Warrior en dat is zo komisch dat het me aan Charlie Chaplin deed denken, helemaal met die muziek erbij, die in deze aflevering volop en sfeerverhogend aanwezig is. De doctor overtreft zichzelf en wordt alsmaar leuker, nu zijn einde nadert (snif)

De Ice Warriors willen hem de ruimte inschieten, maar dat lukt op een of andere manier niet. Dan is hij een hele tijd weg en later zien we hem ineens bewusteloos in een ruimte liggen. Hoe hij daar gekomen is ben ik even kwijt.

Een bijzondere figuur in het geheel is Fewsham, de man die de zaden naar de aarde stuurt en doodsbang is voor zijn leven, maar op het laatste moment toch nog de Ice Warriors weet te misleiden en alsnog wordt gedood.

En dan de zaden die zich over de aarde op het noordelijk halfrond verspreiden. Een mooi gezicht, al dat schuim, zeker als de doctor er bijna in omkomt.
Het is heel apart spul want er vormen zich steeds kleine ballonnetjes die ontploffen. Het is organisch spul maar de doctor ontdekt dat het heel eenvoudig te vernietigen is, nl met water. Het hoeft dus alleen nog te gaan regenen.
De Ice Warriors worden met twee hoogtezonnen vernietigd en uiteindelijk komt alles weer goed.

Ik vond het een van de betere afleveringen. Steeds spannend, behalve tegen het einde, maar dat is misschien omdat je toch wel weet dat het goed afloopt.

6 opmerkingen:

  1. Wat heb je een mooie foto gevonden van die hottemetoot mevrouw Kelly. :-)
    Je constateert dat er vroeger meer oudere mensen meespeelden in series dan nu maar ik heb juist het idee dat er met name veel veertigers en vijftigers aan de bak zijn. Misschien omdat ik zelf in die leeftijdscategorie dat me dat zo opvalt. Boven de zestig zie je inderdaad niet zo veel. In deze DWklassiekers zijn ze wel meer aanwezig maar in die tijd toonde men ook veel ouder dan nu. Dus wellicht dat dat er ook mee te maken kan hebben.

    Geweldig hè, die beelden van die raket en dan de maan waar ze op af vliegen. Later zien we ook nog een satelliet in de ruimte zweven, ook al zo'n geweldig modelletje.

    Van de muziek heb ik weinig gehoord. Ik las er ook al iets positiefs over maar kan er werkelijk niets van terughalen. Wellicht zit mijn hoofd te vol met andere muziek.

    Het ging wel heel vlot hoe de bewusteloze Doctor uit de T-Mat-hok werd gehaald. Het was via een rooster aan de achterkant van het hok en net op het moment dat het leek dat hij de ruimte in weer ge-T-Mat.

    Het schuim vond ik wel een prachtig gezicht maar ook wel heel ongeloofwaardig als zijnde een schimmelachtige substantie. Dat het door water zou verdwijnen was dan wel weer mooi gevonden.

    Ik zat ook bij het laatste kwartier dat de spanning er af is omdat het duidelijk is dat het voor de Doctor goed gaat aflopen. Wat ik wel opvallend vond is dat dit keer de Doctor wel heel erg partij kiest voor de mensheid en de aankomende Ice Warriors in een baan om de zon laat omkomen. Dat is bijna een heel ras uitmoorden en daar is de Doctor toch eigenlijk niet van.

    Ik las dat omdat er buiten en binnen was gefilmd op verschillende dagen, de ene keer de Doctor met bakkebaarden te zien is en dan weer zonder en dan weer met. Mij is dit niet opgevallen. Wel dat hij weer een aflevering met vakantie was en een stand in even zijn bewusteloze lichaam speelde.

    De Ice Warriors zelf vond ik ook wel heel eng met hun gesis en schurftige kin waar een grote helm overheen zakt. Nogal intimiderend. Behalve dat ze nogal traag bewegen. Daarop hadden ze ook al verslagen kunnen worden, leek het.

    Opvallend vond ik ook de Doctor zei dat TARDIS geen kleine afstanden kan overbruggen. Dit kan ie later wel. Nu is het natuurlijk nodig zodat hij samen met Zoe en Jamie de raket pakt om te reizen naar de maan. :-)

    Alles bij elkaar weer bijzonder genoten van het samenspel van de drie hoofdpersonen.



    (In een van de plaatjes zie ik alleen DVDactive en nog wat reclame daarvoor staan, is daar iets mis gegaan met uploaden?)


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je het zo snel hebt ingehaald.

      Leeftijd: nou misschien toonden ze vroeger ouder, maar die professor en die andere mannen op aarde van T-Mat waren toch echt wel behoorlijk oud, de technici op de maan waren wat jonger.

      Dat plaatje van Kelly is vooral zo leuk vanwege dat licht dat op haar valt, want je ziet in de aflevering steeds de namen van de steden op haar schijnen. Erg leuk effect.

      Ik heb speciaal op de muziek gelet, juist omdat er vorige keer geen muziek bij was, als je het niet gehoord hebt, des te beter, want het effect ervan komt toch wel binnen. Zonder de muziek (nou ja vooral sfeergeluiden) was het misschien wel de helft minder leuk geweest.

      Wat betreft de afwezige doctor: Ik las dat het de laatste keer is dat dit voorkomt. Voortaan geen vakanties meer tussendoor. Het wordt nu echt serieus ;)

      Dat uitmoorden van dat ras (de doctor had wel een soort verdediging daarvoor, een beetje in de trant van: maar jullie wilden een hele planeet uitroeien), ik denk dat het wel meevalt, want we zullen ze nog wel eens tegenkomen, zelfs in de nieuwe Who, dacht ik toch. Ik vroeg me trouwens tijdens deze aflevering een paar keer af hoe Ice Warriors zich zouden voortplanten. Ben daar razend benieuwd naar :)

      Die bakkebaarden zijn mij ook totaal niet opgevallen. Wel slordig.

      Ik vond het wel terecht dat ze de Tardis niet gebruikten. Daar is de Tardis niet voor. Die kleine afstanden is tot daaraan toe, maar ze konden ook in een andere tijd belanden of heel ergens anders. Ze moeten steeds maar afwachten in welke tijd en op welke plaats ze terechtkomen.

      Ik heb ook erg genoten van deze aflevering. Ook waren Kelly en Zoe sterke vrouwen. Niets geen gegil, maar doortastend en onbevreesd. Vooral toen Zoe die ene man moest geruststellen die door de stress helemaal de weg kwijt was (letterlijk en figuurlijk)

      De plaatjes: ik zie ze zelf alle vier, maar misschien staan ze in de cache.
      Plaatje 1: Kelly Plaatje 2: de Ice Warriors met Fewssham. Plaatje 3: de doctor, Zoe en Jamie in de raket op weg naar de maan. Plaatje 4: de doctor in het schuim. Welke ontbreekt?

      Verwijderen
  2. Plaatje drie ontbreekt.
    Dat van die sterke vrouwen was mij ook al opgevallen. De Doctor roept nog tegen Jamie om op Zoe te passen maar het is gelijk duidelijk dat Zoe haar eigen mannetje wel staat. En Zoe samen met Kelly is helemaal een super sterk stel.

    Hoe de Ice Warriors zich voortplanten heb ik mij geen moment afgevraagd en dat terwijl er met al die zaden die werden rondgestrooid toch best wel reden is om je dat af te gaan vragen. Naar mijn weten is deze vraag nooit beantwoord maar mijn geheugen is abominabel dus wie weet dat het nog eens aan bod gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb plaatje nr. 3 even opnieuw toegevoegd. Hopelijk is hij nu zichtbaar.

      Verwijderen
  3. Opmerkelijk. Als ik zo kijk, is het nog steeds de verwijzing naar DVDactive. Als ik er op klik, krijg ik het logo van DVDactive te zien. Maar...als ik het open in een incognito window (wist niet eens dat het bestond) dan krijg ik het geweldig plaatje met de drie helden in de raket te zien. Heel leuk plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een incognito window, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar fijn dat je het plaatje op die manier kan zien :)

      Verwijderen