maandag 25 november 2013

Doctor Who: The Krotons

Doctor Who 604 The Krotons

Een vier deeltjes tellende aflevering. Meer had ook niet gehoeven.
Aan het begin van het verhaal zien we het volk dat in slavendienst staat van de Krotons, al hebben ze dat zelf nog niet zo door en denken ze al hun kennis van de Krotons te hebben gekregen. We zien twee jonge mensen die verzaligd kijken omdat ze  uitverkoren zijn om de Krotons te dienen. Nog niet zo lang geleden zag ik de film: Hunger Games, waar ook twee jonge mensen worden uitverkoren, in dit geval om te vechten tot de dood. De uitverkorenen kijken ontzet. In dit verhaal hadden ze ook beter ontzet kunnen kijken, want bij de slimsten van het volk wordt hun kennis leeggezogen en worden ze daarna als lege hulzen beschouwd die als afval weg kunnen.

De Gonds hebben de Krotons nog nooit gezien en beschouwen ze als hun goden aan wie ze hun kennis en bestaan te danken hebben. Het valt niet mee om ze te overtuigen van hun slavernij en als dat gebeurt ontstaat er ook nog een machtsstrijd tussen de leiders onderling over wat de beste manier is om de Krotons te verslaan en tot vrijheid te komen.

Als Zoƫ en de doctor de test doen die de Gonds altijd doen, worden ze onmiddellijk uitverkoren. De Krotons willen ze graag leegzuigen en zich voeden met deze highbrains.
  Dat gaat uiteindelijk mooi niet door, maar voor het zover is wordt er nog heel wat heen en weer gelopen en gedelibereerd. Jamie als primitive (waar hebben we dit vaker gehoord?) weet de Krotons toch best fraai te manipuleren.
Het verhaal zit vol leuke grapjes, er valt genoeg te genieten. Ik las dat er geen muziek bij deze aflevering zit, maar ik heb geen moment gedacht: waar blijft de muziek?

3 opmerkingen:

  1. Jij hebt de Hunger Games gezien? Hahaha, had ik niet gedacht. Zelf heb ik genoeg aan de trailers.

    De Krotons: een verhaal waar ik me weinig tot niets van kon herinneren en die nu ook weinig tot geen indruk achter heeft gelaten.
    Niet dat het vervelend was, nee dan had ik het wel geweten. Het was te veel van het bekende werk waarin een slechte alien een goede alien onrecht aandoet en de Doctor te hulp schiet.

    Wel erg grappig weer hoe Zoe en de Doctor ieder zo hoog opgeven van hun eigen intellect en de ander daar dan helemaal niet op ingaat.
    Jamie vond ik ook erg goeie chemie hebben met de zuuraanmaker. Hij is een sterk personage op zichzelf die ook zonder de Doctor het verhaal kan dragen.

    Dat van die muziek las ik ook net en had hetzelfde als jij. Hoezo geen muziek? Opmerkelijk dat zoiets niet gemist is. Heeft de geluidseffecten persoon dat toch heel mooi weten op te vangen.

    Ik zit nu nog wat vol van de 50ste verjaardag van de Doctor met de speciale aflevering, de Hartnell-ode en de lolbroeken Doctors.
    Maar als dat gezakt is dan is het op naar het volgend avontuur van de tweede Doctor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de muziek erg mooi van de Hunger Games en het mensenoffer intrigeert mij sowieso heel erg (al bij de Griekse mythen en bv. ook Le Sacre du Printemps) , dus ik dacht: laat ik eens kijken. Maar het vervolg hoef ik niet te zien, is wrsch veel van hetzelfde.
      Jamie en de doctor zijn allebei zo leuk, naarmate ik langer kijk steeds leuker en ik mis ze nu al eigenlijk.;-/
      De moderne Who kan me maar niet pakken, de Hartnell-ode was
      subliem en ook helemaal in de stijl en het tempo van de klassieke doctor. Heerlijk. Die ga ik zeker nog eens herkijken.

      Ik heb vast een deeltje van de nieuwe aflevering gekeken en hoop die in het weekend verder te kijken.

      Verwijderen
  2. Heel fijn om te merken dat jij van deze Doctor en Jamie ook zo kunt genieten. Gelukkig hoeven we nog geen afscheid te nemen en hebben nog drie verhalen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen