zondag 11 december 2011

Zomerhuis met Zwembad

Boek: Herman Koch: Zomerhuis met Zwembad.

Dat was wel even slikken na de minzaamheid van Maarten 't Hart naar het cynisme van Herman Koch. Beslist geen boek om daarna met een glimlach te gaan slapen, hoewel je er toch ook wel vrolijk van wordt, maar het is een wat cynische vrolijkheid. De man-vrouw-kinderenrelaties worden totaal bekeken in het licht van de evolutie en het voortbestaan van de menselijke soort. Dit verklaart alle daden, alle overspel, vuile streken tot moord om je kind te beschermen. De onsympathieke ik-figuur wordt even wat sympathieker als de beschermende vader, maar op een gegeven moment, zo op tweederde van het boek, haakte ik een beetje af omdat ik het niet helemaal geloofwaardig meer vond. Wel een boek dat je niet weg kan leggen als je er eenmaal inzit, dus niet te laat beginnen met lezen.

5 opmerkingen:

  1. Kan me indenken dat Herman Koch geen knuffelroman schrijft maar het cynisme kan mij ook wel eens de keel uit gaan hangen dus zoals jij het omschrijft met op tweederde van het boek dat je af ging haken, kan ik me levendig voorstellen.
    Het valt me op hoe leuk ik het vind je boekbeschrijvingen te lezen dus ga daar alsjeblieft mee door. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was niet vanwege cynisme maar vanwege de ongeloofwaardigheid dat ik een beetje afhaakte. Maar het boek is tot het laatste moment spannend genoeg om het toch uit te lezen.
    Wat leuk dat je mijn 'recensies' graag leest. Ik lees de jouwe via Librarything, wat ik ook erg leuk vind. Alleen ga je daar niet zo snel reageren, zeker niet als je het boek niet gelezen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had wel gelezen dat de ongeloofwaardigheid de overhand nam maar mijn eigen idee van zijn cynisme zette me in mijn stokpaardjesmodes. Stokpaardjes zijn gevaarlijk. :-)
    In Facebook kun je op mijn Librarything recensies reageren. Daarom laat ik het juist ook daar heen sturen. Librarything zelf is er inderdaad niet zo geschikt voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar had ik nog niet aan gedacht om in Facebook te reageren. Dat is voor het volgende boek dan. Ik zie nu ineens dat je recensie van 27-11 er dubbel staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier even een late reactie (maand niets gelezen op het web). Dit was het eerste boek van Herman Koch dat ik las en ik moet zeggen, ik vond het uitermate boeiend, van begin tot eind. Het ongeloofwaardige heb ik er niet zo uitgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen