zaterdag 14 juli 2012

Doctor Who: The Chase

Doctor Who: The Chase (s.2)

Wat weer een leuke eerste aflevering. Gelukkig nog nauwelijks Daleks, maar een huiselijk tafereeltje met een over monsters lezende Ian, een knutselende doctor, een naaiende Barbara en een wat verveelde zich teveel voelende Vicky die wel weer zin heeft in een avontuur.


Leuke machine die Time Space Visualizer. Zo'n soort tv zou ik ook wel in huis willen hebben. Je gooit er een soort (pons)kaart in en je krijgt iets uit het verleden te zien in het jaar dat je opgeeft.

De Aridiaanse woestijn ziet er heet en stoffig uit, maar toch gaan ze even zonnen in de twee zonnen. De Aridianen lijken eerst nogal vriendelijk met hun ruggengraat aan de buitenkant, maar ze blijken toch geen ruggengraat te hebben want ze willen onze helden overleveren aan de Daleks. Van de Mire Beasts hoeven ze ook niks te verwachten want dat zijn vleeseters.


 Maar wat zien we aan het eind van deeltje twee? Ze weten te ontsnappen van die vreselijke planeet en in deeltje 3 landen ze in 1966 (hun eigen jaar) op de Empire State Building. Wat een enorm contrast! Deeltje 3 is ronduit hilarisch met de man die alsmaar foto's wil maken en steeds te laat is, eerst voor de Tardis, daarna voor het ruimteschip van de Daleks.



Weer een dematerialisatie en ze zijn op het zeilschip de Mary Celeste. Dat zoeken we even op, want dat is vast iets historisch. En ja, 
hele interessante dingen over de Mary Celeste. Zie ook wiki
Maar nu is dat mysterie dus opgelost ;)

Hun volgende vlucht leidt naar een spookkasteel met allerlei oude bekenden, zoals Dracula en Frankenstein. De doctor beweert dat ze niet in de werkelijkheid zijn, maar in hun eigen fantasie, in een soort nachtmerrie. Ian denkt er het zijne van, het is gewoon een kermisattractie, een spookhuis dus.

 En weer op de vlucht voor de Daleks, waarbij ze Vicky even vergeten, die met de Daleks mee is in hun eigen timespace-ship. Daardoor ziet ze wel dat er een robot gemaakt wordt à la de Doctor. Twee druppels water of zit het haar van de robot net iets rechter naar beneden? De robotdoctor moet gaan infiltreren en termineren wanneer ze op de planeet Mechanus zijn. Dat lukt hem  uiteindelijk niet want de echte doctor rukt eigenhandig zijn hart eruit.


 Tenslotte worden ze gered door de Mechanoids in hun mooie stad in de lucht, maar niet echt want ze worden door hen gevangen genomen, net als een andere humanoid die daar al jaren zit. Geen ontsnapping mogelijk, hoewel.... Als de Daleks met hun robotachtige stem vragen: Where are the Space-travellers? antwoorden de Mechanus-robots met hun nog robotiger stem: Zero! Erg grappig.

Ze zijn intussen toch naar het dak gevlucht en weten met een lange kabel beneden te komen. Moeilijk en zwak moment voor Vicky die hoogtevrees heeft. Iedereen steunt haar zoveel mogelijk.

En dan komt het moment waarop we begrijpen wat Planet of Decision inhoudt. Er is een ruimteschip van de Daleks (waar Vicky mee teruggekomen is naar Mechanus) en Barbara en Ian willen hun 50-50kans wagen om naar de aarde terug te keren. De doctor vindt het niks, maar Vicky weet hem te overtuigen en daar gaan ze, weg van de doctor en Vicky, weg uit de serie. Nog een paar leuke momenten van hun samen in Londen en vaarwel Ian en Barbara. I shall miss them, yes I shall miss them.



Zo dat was een beetje lange bespreking, maar ik vond het dan ook wel zo'n leuke aflevering. Zag erg tegen de Daleks op, maar pas op het eind kwamen ze er wat vaker in voor met hun onverdraaglijk irritante stemmen, maar de eerste delen waren subliem. Met veel vaart en fantasie neergezet, je verwacht een slepende aflevering op een onaantrekkelijke planeet en hup ze zijn alweer ergens anders.

Maar hoe moet dat nu zonder Ian en Barbara??? We zullen het zien in de laatste aflevering van seizoen 2.

8 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuke bespreking en ook weer zulke gave foto's! Het plezier spat er vanaf en in mijn ogen terecht want het was een bijzondere Dalek-aflevering.
    Ik had net zoals jij wat tegenzin wat de Daleks betreft maar door wat er verder allemaal gebeurde, werd dat bezwaar heel snel vergeten. Een zes-delig verhaal waarbij ik geen moment me verveeld heb en het idee had dat ze aan het rekken waren of te veel herhaalden. Nee, ze sprongen juist van het een naar het andere en dat maakte het superspannend en leuk.

    Het begin met al die huiselijkheid in de TARDIS is ook best een bijzonderheid. En heb je gezien hoe Ian heel netjes stond te swingen op de Beatles? Hilarisch!

    Dat Ian met Vicki overal maar aanzat en inkroop op Aridian vond ik niet zo bij zijn personage passen. Ik zou denken dat hij wat verstandiger was vooral ook na al de ervaring die hij inmiddels heeft opgedaan.
    De Aridians zelf vind ik er prachtig uitzien met hun schelporen en hun zichtbare ruggengraten. Ook de andere wezens mogen er zijn. Al kun je die beter maar niet in het echt tegenkomen.

    Wat leuk dat je het hebt opgezocht van de Mary Celest, volgens mij heb ik dat ook gedaan naar aanleiding van een Doctor Who-aflevering maar ik weet niet zeker of dat deze is geweest.
    Zag je hoe de Dales overboord ging en zijn hoofd eraf vloog? Dat maakt het net weer wat aandoenlijker.

    Het viel me opeens weer op dat de Doctor op de aftiteling nog steeds met Doctor Who staat omschreven in plaats van met the Doctor. Eens zien hoe lang ze dat nog doen.

    O ja, bij de robot Doctor zat ik steeds te denken dat wij dat nu een androïd of een kloon genoemd zouden hebben en geen robot. Doordat het beeld bij mij vrij onduidelijk was, waren de beelden met de twee Doctors tegelijkertijd heel overtuigend.

    Steven Taylor is helemaal van slag dat hij mensen ontmoet. Hij is door het dolle heen en probeert toch ook te handelen. Doet ie heel knap zo alles bij elkaar.

    En tja, dan het afscheid van Ian en Barbara. Ze wilden al een tijdje naar huis maar de Doctor lukte het maar niet. Of zou hij het expres gesaboteerd hebben omdat hij het stiekem best wel leuk met hen vond? Ik verdenk hem van het laatste. Een echt nukkige oude man, die Doctor. Geen echt hartelijk afscheid kan hij nemen en met moeite brengt hij dan over zijn lippen dat hij ze zal missen. Nou, ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het swingen van Ian en dan op het eind van de aflevering geen 'ticket to ride' was leuk.
      Je zag nu ook voor het eerst de Tardis door de ruimte tollen, wat ze bij de nieuwe serie ook weer gebruikt hebben.
      En wat vond je van de tussendoormuziekjes? Hebben we ook nog niet eerder gehad volgens mij. Of was dat speciaal ter ere van het bezoek aan de US?
      Behalve dat de Dalek z'n hoofd eraf vloog vond ik het Dalekgooien van Dracula in het spookhuis ook erg leuk.
      Over Steven Taylor heb ik me helaas laten spoilen omdat ik zo naarstig op zoek was naar iets meer van de beweegredenen van Ian en Barbara om ermee te stoppen. Tav hun tweeën ook een kleine spoiler tegengekomen, maar niet waarom ze gestopt zijn.

      Verwijderen
  2. Je laten spoilen is bijna niet te voorkomen als je op zoek gaat naar informatie over die oude afleveringen. Men gaat er van uit dat je alles wel zult kennen dan.

    Het staat mij heel erg bij de Ian en Barbara die in eerste instantie onvrijwillig met de TARDIS mee zijn gegaan, na een paar avonturen wel weer naar huis wilden maar dat de Doctor ze maar niet thuis kon krijgen. Nu weet ik niet zo goed waarom ik dat idee zo sterk heb. Wellicht door Big Finish audio's waarin dit zeker ook vaker gezegd is. Hun beweegredenen zijn dat ze de aarde en hun eigen tijd missen en graag daar weer zouden willen zijn.
    Of was jij op zoek naar de reden van de acteurs?

    Dalekgooien! Laten we dat voorstellen voor tijdens de volgende fanclubdag. :-)

    Tussendoormuziekjes zo gevarieerd als dit keer, kan ik me ook niet herinneren. Wel hoor ik regelmatig de muziek omdat deze zo afwijkt van de televisiemuziek van heden ten dagen.

    Wat zit er toch veel in dit verhaal. Heb bijna zin om 'm nog een keer te kijken. Maar we hebben nog zoveel in het vooruitschiet dus laat ik dit maar achterwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoelde de reden van de acteurs inderdaad.
      De muziekjes vond ik vooral nogal atypisch voor doctor Who tot nog toe. Van die zorgeloze Amerikaanse showmuziek.
      Ik ben geen herkijker maar deze aflevering ga ik zeker nog een keer kijken. Maar nu even niet, want ik wil seizoen 2 af hebben voor ik met vakantie ga.
      Rotflol met 'in het vooruitschiet'

      Verwijderen
  3. Bij Susan was er een duidelijke reden maar bij Ian en Barbara dacht ik dat ze eruit geschreven werden en niet dat zijzelf het nu zo zat waren. Maar dat weet ik allemaal niet zeker. Even onthouden om aan de DDTA te vragen.

    En na de vakantie (eind augustus) gaat seizoen 33 beginnen. Dat wordt dan wel heel erg wennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja goeie vraag voor de DTTA.

      Voor jou geen spoiler maar Ian krijgen we dus nooit meer te zien, heeft wel veel belangrijke rollen gespeeld op toneel. Shakespeare en zo. Jacqueline Hill is vrij kort daarna gestopt met acteren en is een gezin gaan stichten. Jaja. Maar die schijnt dus nog wèl een keertje terug te komen.

      Wat betreft seizoen 33: Ik moet de kerstaflevering ook nog kijken, misschien een goede voorbereiding. Heb nog heel wat in het vooruitschiet!

      Verwijderen
  4. Kijk, ik ben niet de eerste:
    http://www.contaminatie.nl/cgi-bin/contaminatie.nl/wc3.pl?qs=vooruitschiet

    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé wat grappig! Ik zie nu pas dat het een contaminatie is met 'in het verschiet' Ik dacht al hoe komt ze nou toch aan dat vooruitschiet, maar nu begrijp ik het :)

      Verwijderen