maandag 6 augustus 2012

Doctor Who: The Time Meddler

Doctor Who: The Time Meddler

Vier deeltjes. Vermakelijke aflevering. Veel heen- en weergeloop tussen 'klooster', huis dorpelingen en cliff. De aanwezigheid van Steven die samen met Vicky opereert (ze doen het leuk samen) doet het gemis van Barbara en Ian vergeten. Grappig hoe snel dat kan gaan. Leuk was de verrassing dat de monnik helemaal geen monnik was maar over veel moderne middelen beschikte. Het begon ermee dat hij op zijn horloge keek dat er weliswaar niet meer was, maar het gebaar kan niet van iemand uit de 11e eeuw gekomen zijn. Nog groter is de verrassing als hij ook een Timelord blijkt te zijn met zelfs een Tardis.


 De doctor is het er echter niet mee eens dat hij de geschiedenis wil veranderen en wel van die van de Vikings en hun veroveringen in Engeland. Het is nu eenmaal een ijzeren wet bij tijdreizen in sf-land, maar als Vickey zegt hoe het zou gaan als het wel gebeurt: ons geheugen zou gewoon veranderen en de geschiedenisboekjes zouden gewoon veranderen, dan lijkt het me helemaal niet zo'n misdaad. Verhalen die vervangen worden door weer andere verhalen. Wie weet hoe vaak ons historische geheugen al veranderd is ;)

De doctor heeft zijn rasgenoot onder controle en laat hem ook weer glippen maar uiteindelijk heeft hij hem tuk door de dimensies van zijn Tardis te veranderen waardoor het een stukje speelgoed wordt waar hij niet meer in kan.


 Een mooie afsluiter is dat de portretten van onze reisgenoten als een soort schaduwen verschijnen tijdens de aftiteling. Geen preview van s.3 dus.

Nu wachten ons drie verloren gegane seizoenen  met vrijwel uitsluitend reconstructies, toverlantaarnafleveringen genoemd, foto's van de afleveringen met een geluidsband. De vraag is of ik dat helemaal vol ga houden....

3 opmerkingen:

  1. Dit vind ik zo'n leuk aflevering! Die kan ik zo nog een keer kijken. Het plezier van de Meddling Monk en de Doctor om elkaar tuk te nemen is aanstekelijk. Ik zat ook de hele tijd te glimmen als hen bezig zag.

    De kwestie van het veranderen van de tijdlijn zit 'm natuurlijk in die gefixeerde punten in de tijd. Daar kunnen we niet aan tornen. Als je dat wel doet houdt alles op te bestaan of zoiets. Maar dat kunnen de Time Lords je beter uitleggen dan ik. :-)

    Wat ik ook erg leuk vond was de ongeloof van Steven dat ze in de tijd hadden gereisd. Het reizen in de ruimte was hem bekend als man uit de toekomst. Maar in de tijd? Nee, dat was onvoorstelbaar. Uiteindelijk komt hij er achter dat het toch werkelijk zo is. Leuke ontwikkeling.

    Wat me even deed fronzen was dat Steven een Zwitsers zakmes uit zijn zak haalde om een gesloten deur te forceren. Daar had ik toch wel een andere oplossing voor verwacht. Of zal het Zwitsers zakmes tijdloos blijken te zijn?

    De komende seizoenen zijn niet helemaal verloren gegaan. Jij maakt het wel heel dramatisch. Er zijn hele verhalen bij die er nog in zijn geheel zijn, andere verhalen zijn er nog gedeeltelijk en slechts van sommigen is niets anders dan de audio nog over. Maar de reconstructies zijn met veel liefde gemaakt en dat is aanstekelijk om door te kijken. En anders sleep ik je er doorheen. Gaan we samen kijken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samen kijken, ja gezellig :)
    Dat van die gefixeerde punten begrijp ik niet. Is dat iets doctorwho's?
    Dat Zwitserse zakmes had ik niet opgemerkt, wel wordt het tijd dat de sonische schroevendraaier eens opgevoerd wordt.
    Heb al één deeltje gezien van de eerste recon, en erg leuk dat er soms even bewegende beelden tussen zitten. Ik heb ondertiteling dus dat het slecht te verstaan is maakt mij niet zoveel uit. Ik ben wel erg benieuwd of de eerste regeneratie nu in stilstaande of bewegende beelden te zien is maar dat ga jij natuurlijk niet zeggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefixeerde punten in de tijd daar hebben vooral de laatste Doctors het over als het om veranderen van de tijdlijn gaat (als ik het goed voor ogen heb). De eerste Doctor is wat minder uitleggerig dus dan krijgen wij dat als kijkers ook nog niet zo goed te horen. :-)

    Ja, leuk hè die bewegende beelden opeens. Ik heb geen ondertiteling en erg slecht geluid. Daarom lees ik het een en ander na als ik een aflevering gekeken heb om mijzelf bij te spijkeren waar het precies over ging.

    BeantwoordenVerwijderen