zondag 13 oktober 2013

Doctor Who: The Mind Robber

Doctor Who (classic) 602 The Mind Robber

Altijd een beetje jammer als je al van verschillende kanten halleluja hebt horen roepen over een aflevering. Je bent dan toch een beetje geblokkeerd om totaal onbevangen je eigen mening te vormen.

Maar goed, een hele goeie aflevering, dat werd wel bewezen omdat ik hem in één keer heb gekeken (5 deeltjes) zonder moe te worden, zo spannend, afwisselend en levendig was hij zeker.
 Uitstekend spel van de dokter en zijn companions. Jammer dat ook Zoe weer zo'n keel opzet bij gevaar, maar ze blijft toch heel moedig en voortvarend, hier zelfs te voortvarend door zomaar de Tardis uit te lopen het niets in, maar volgens de doctor was ze al onder invloed van 'the Master'. Ook heel fijn dat ze zo is onderlegd in wiskunde en logica. Dat spaart de doctor een hoop uitleg.

Toen Jamie even een ander gezicht kreeg vermoedde ik al iets van ziekte of vakantie: de acteur bleek de mazelen te hebben, maar in dit bizarre verhaal vol verwijzingen naar avonturenverhalen, mythen en sprookjes viel daar makkelijk een mouw aan te passen en men vond een vindingrijke oplossing. Erg grappig.
 Deze aflevering deed mij denken aan een andere aflevering waarin ze steeds maar getest werden. Was dat wel doctor Who en welke aflevering was dat dan..? Iets met een kaartspel en ergens niet op mogen gaan staan. Gevonden: The Celestial Toymaker. Maar ik vond deze veel leuker, speelser ondanks de spanning van engheden.

Ook erg leuk vond ik het idee van een superheld uit de toekomst (Karkus uit het jaar 2000), die Zoe zich nog wel herinnert en ze weet hoe ze hem kan onderwerpen met een paar leuke vechtpartijtjes.

Waar was het nou uiteindelijk om te doen? De doctor moest de plek innemen van de zgn. Meester die ook maar een puppet was van het Meesterbrein. Op die manier zou de hele aarde beheerst worden via de doctor en alle mensen op aarde als fictieve personen verplaatst worden naar de dimensie van het Niets. Wat daarvan de lol was kon ik niet zo goed volgen, maar het leek me toch niet zo'n goed idee.

Tenslotte zorgt een computer-overload (door Zoe in gang gezet) ervoor dat de doctor niet eeuwig aan de touwtjes van het computer masterbrein hoeft te hangen. De Tardis die aan het begin op spectaculaire wijze uit elkaar was gevallen (schokkend) wordt even zo snel weer heel en ze kunnen weer verder.

4 opmerkingen:

  1. Het was voor mij onmogelijk om voor deze aflevering niet de gaten in de lucht te springen van vreugde. Het is immers mijn lievelingsaflevering van de hele serie over alle seizoenen heen. Ik heb nog mijn best gedaan, heb een tijd op mijn handen gezeten maar uiteindelijk nadat ik het weer gezien had, ontsnapte er toch een halleluja. Sorry.

    Ik ben dan wel blij dat jij duidelijk ook snel gegrepen ben en alle deeltjes in een spoedtempo bekeken hebt.
    Ook heb je het verhaal van Jamie al ontrafeld. :-)

    Maar ik zie niets over het glitterpakje en de opmerkelijke pose van Zoe op de console van de TARDIS (eigenlijk hoor ik TARDIS zonder de te schrijven maar vind dat te moeilijk). Voor velen een ooooh en aaaah moment om Zoe op deze manier te zien.
    Ook al schreeuwt ze wel wat doordringend door de combinatie met al haar logica vind ik het goed te doen. En de combinatie samen met de Doctor en Jamie weergaloos.

    Je opmerkingen over The Celestial Toymaker en the Krakus had ik zelf kunnen maken. Helemaal met je eens.

    Dat de Doctor de plaats van de Meester in moest nemen, was in mijn beleving omdat de Meester oud en op begon te raken en er een vervanger nodig was om de boel draaiende te houden. De bedoeling om de hele aarde fictief te maken, is mij ontgaan.

    Alle fictieve personages, Gulliver, de kinderen, de speelgoedsoldaten met opwindsleutel waren zeer sterk in spel en tekst. Geen moment heb ik me verveeld. En wat te denken van Rapunzel (hoe heet zij eigenlijk in het Nederlands?) met haar lange haar? Fantastisch hoe zij elke keer weer haar staart aanbood om naar omlaag om omhoog te klimmen.
    En natuurlijk het beeld waarin Jamie en Zoe geplet worden in een boek totdat ze fictieve personages worden. Ik kan er niet over uit hoe mooi ik dat vind.

    Tjonge en het begin met dat ze in het niets zijn. Wat willen we nog meer van Doctor Who? Deze aflevering kan ik nog wel tig keer kijken met ontzettend veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bedoel niet alleen jou wat halleluja betreft; meer mensen reageerden op de titel. Twitter is een riskante plek als je geen spoilers wil. Laatst ook al een aanvaring gehad.
    En zelfs bij mijn laatste foto wordt gejuicht, maar toen had ik de aflevering al gezien :)

    Ik heb het pakje van Zoe niet genoemd, maar een foto geplaatst. Dat is ook een manier van noemen :)
    Het verhaal van Jamie heb ik geloof ik in de 2005-reviews gelezen want die lees ik meestal direct na de kijk. Ik geloof dat Rapunzel geen Nederlandse naam heeft. Verder lees ik ook nogal wat bij het zoeken van de foto's.

    Goh je overall lievelingsaflevering. Dus er komt niks meer wat deze aflevering overtreft? Dat is dan wel weer jammer.

    Ik zou de commentary tracks van de dvd ook graag zien. (Want daar zegt Jamie: al hadden we Shakespeare gespeeld, dat had niet uitgemaakt. Iedereen keek alleen maar naar Zoe in haar pakje :) Waar ik dat nu weer gelezen heb... ) Dus misschien koop ik de dvd wel. Als het dan toch de beste aflevering is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De beste wil niet zeggen dat de rest de moeite niet waard is. Alleen deze springt er wel heel erg uit voor mij. En ik geloof dat ik niet de enige ben die dat zo sterk heeft.

      De foto had ik even niet als commentaar gezien. Je hebt natuurlijk gelijk dat dit ook een manier van noemen is, en beeldender had het niet gekund. :-)

      De DVD heb ik nooit aangeschaft. Komt omdat ik al zoveel heb en op een gegeven moment was ik wat verzamelmoe. Maar wie weet als ik hem tegenkom dat ik deze dan toch opeens in mijn bezit heb.

      Ooit nog eens bij onze favoriete top tien die we gezamenlijk gaan kijken (ja, dat wist je nog niet maar dat gaan we doen als we alles gezien hebben) dan kunnen we die wel opzetten.

      Verwijderen
  3. Hé wat leuk! De top tien kijken. Dat zal nog een moeilijke keuze worden, maar deze zal er zeker inzitten :)

    BeantwoordenVerwijderen