dinsdag 11 februari 2014

Doctor Who: Terror of the Autons

Doctor Who (Klassiek)  801: Terror of the Autons

Na de taaie kost van de radioactieve afleveringen in seizoen 7 hoopte ik op iets totaal anders in seizoen 8 en gelukkig werd ik niet teleurgesteld.

We maken kennis met The Master, ook een Time Lord en de nieuwe tegenstander van de doctor, een slechterik dus die zin heeft de doctor uit te dagen, te treiteren en uiteindelijk te doden.
 De nieuwe companion Jo Grant is veel minder ijskonijnerig dan Liz. Ze wordt al gauw gehypnotiseerd door de Master, maar komt er vrij snel weer uit, dus laten we hieruit concluderen dat ze een tamelijk sterk karakter heeft. Ze is niet erg volgzaam want als de doctor zegt dat ze niet mee mag gaat ze toch achter hem aan (naar het circus) en redt hem daarmee.

Dan zien we opnieuw de Autons, de plastic poppen die we aan het begin van het zevende seizoen ook zagen, die alles met hun pistoolhand vernietigen wat ze tegenkomen (behalve als je tot het kamp van de Master hoort)

Veel leuks te beleven. Een verkleind mens in een doosje, een bank waar je beter niet in kan gaan zitten (doen me denken aan die reclamezender Tell Sell die ook dit soort opblaasbare banken verkopen, alleen kan je daar zonder gevaar in gaan zitten) en ook erg leuk het boosaardige plastic monsterpopje. Ik las elders dat mensen het niet zo geslaagd vonden, maar ik vond het geweldig zoals dat poppetje op de achterbank tot leven kwam. Was dat ook een opblaasbaar ding of hoe hebben ze dat anders gedaan?

De Autons in clownsvermomming waren ook niet te versmaden,
maar ook de schrikeffecten. Steeds was er wel een masker dat afgetrokken kon worden. De chauffeur in de auto bleek een auton, de Master die zich overgaf bleek de jonge Farrell, en dan de Auton in de brandkast!  De narcissen die, eenmaal in werking, neus en mond bedekken,
de doctor die door de telefoonkabel wordt vastgebonden. Het grensde soms wel aan hocus pocus, maar alles bij elkaar heb ik toch erg genoten van deze aflevering.

5 opmerkingen:

  1. Hocus Pocus? Volgens mij was het puur horror! Wat veel engigheid. Zo zijn er al die plastic normale dagelijkse dingen die opeens in dodelijke voorwerpen kunnen veranderen. Maar het meest eng is natuurlijk de Master.
    Las net dat dit personage bedoeld is geweest als wat Moriarty voor Sherlock Holmes was. Oftewel een even slimme tegenstander maar dan eentje precies eentje aan de andere kant op de goed/kwaad-schaal.
    Robert Delgado vind ik meesterlijk gecast voor deze rol.

    Nu heb ik toevallig nog niet al te lang geleden dit verhaal in boekvorm gelezen dus zat het nog aardig in mijn hoofd. Hiermee viel het me op hoeveel er wel niet gebeurt in deze vier afleveringen. Geen gerek en getrek in tijd maar steeds weer een nieuw element.

    En een daarvan is natuurlijk Jo Grant. Niet volgzaam zoals je schrijft. Maar ook niet hooghartig of opzettelijk tegendraads. Door haar totale oprechtheid kan ze alles tegen de Doctor zeggen en hem zelfs op zijn tijd wel eens corrigeren. Hij pikt het ook van haar. Goeie combinatie. Beter dan met het vorige ijskonijn.

    Ook Yates is een vast nieuw personage maar die viel nog niet echt op. Die gaan we later dan nog wel meer leren kennen.

    En die Time Lord die in lucht hing! Hahahahaha, ongelooflijk grappig. En o, wat een dubbele moraal. Wel de Doctor waarschuwen maar zelf niet ingrijpen. Ai, ai, ai. Zo snap je wel beter waarom de Doctor geen zin meer had in zijn eigen mensen.

    Wat ik vreemd vond was de eindzin van de Doctor. Hij zei uit te kijken naar de volgende ontmoeting met de Master. Zo een kwaadaardig iemand die nu al zo veel doden op zijn geweten heeft, hoe kan de Doctor daar nu zo gemakkelijk over hebben?
    Het blijkt dat de oorspronkelijk eindzin een andere was. Maar deze vond men te heftig voor de arme kinderoortjes. En niet al die doden?!?!?!? Het blijft een apart volkje daar op dat overzeese eiland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond deze niet zo eng, vind de volgende pas echt eng. Brrrr.... Maar dat komt in de volgende review ;)
      Jo Grant vind ik leuk en erg lief. Dat heeft de doctor wel nodig.

      Wat zou dan de vorige eindzin geweest zijn? Dat maakt nieuwsgierig. Misschien waren ze al van plan de Master gelijk weer te laten terugkomen, vandaar dat looking forward? De doctor lijkt niet op een paar doden meer of minder te kijken. Hij is wel nieuwsgierig en tot helpen bereid, maar heeft ook een nogal harde kant. Hij wordt wel flink aangepakt af en toe. Zou het daardoor komen?

      Verwijderen
  2. Graag wil ik je nieuwsgierigheid bevredigen. De laatste zin was oorspronkelijk: Until I destroy him, or he destroys me!
    :-)

    En eh ben je al aan het volgende verhaal bezig? Je hebt er nu echt de volle vaart in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is wel heel erg ja na al die doden :-/

      Ik hoop het volgende verhaal vandaag af te maken, temeer daar het vandaag precies 43 jaar na de uitzenddatum (13-2-71) is. O ik vergis me dat was natuurlijk alleen deel 3 die ik gisteren gezien heb. Zo'n aflevering, daar deden ze van eind januari tot begin maart over. Dat moet toch een heel ander gevoel zijn.

      Verwijderen
  3. En wij jassen zo even in een paar weken een heel seizoen er doorheen. Heel ander gevoel inderdaad. :-)

    BeantwoordenVerwijderen