woensdag 19 februari 2014

Doctor Who: Colony in Space

Doctor Who (Klassiek) 804: Colony in Space

Een aflevering waar ik toch even een review voor wil schrijven.

Eindelijk waren we even van de militairen en van de aarde verlost. Alleen aan het begin en einde even de brig, die een wat olijke blik in zijn ogen had. Maar daar gingen we met de Tardis. Volgens mij was Jo al eens terloops in de Tardis geweest, maar ze deed nu net of ze voor het eerst zag dat hij van binnen groter was dan aan de buitenkant.

Leuke aliens op een andere planeet in de toekomst. Verrassend allemaal, vooral die laatste kleine wijze die uit dat kastje kwam zetten.
Ook dat de adiuvator (?) de Master bleek te zijn was een grote verrassing voor mij. De doctor was ook leuk dit keer en ik kon me nu voor het eerst voorstellen dat veel mensen hem hun favoriete doctor vinden. Hij straalt gezag uit, heeft zijn harten op de goede plaats en de relatie met Jo was nog weer leuker geworden. Hartelijker en saamhoriger.
Het enige wat ze maar niet kunnen laten is de eindeloze machtswisselingen afhankelijk van wie de paffers in handen hebben (over primitives gesproken) Gevangenname, vluchten en weer gevangen, daar blijven ze ook maar mee aan de gang. Maar het zal niet zo opgevallen zijn met een deeltje per week. Mij irriteert het wel. In cliffhangers zijn ze weer wel heel goed. Elk deeltje maar weer een cliffhanger, die in de eerste minuut van het volgende deeltje vaak weinig blijkt voor te stellen.

Het einde vond ik ook leuk met de machine die de zon kan vernietigen en de master die de doctor probeert te overreden om samen de macht over het universum te delen. Dan zijn ze - na hun tijdelijke samenwerking - toch weer duidelijk elkaars opponenten.

2 opmerkingen:

  1. De Brig vond ik hilarisch. Het roepen tegen de lege ruimte dat de Doctor onmiddelijk terug moest komen en ook zijn verkneukelen om zijn idee dat de Doctor en Jo slechts enkele seconden weggeweest waren, maakte mij erg aan het lachen.

    Jo is volgens mij niet eerder in de TARDIS geweest. Liz wel. Ben je misschien met haar in de war?

    Alhoewel in de eerste scène de Time Lords aankondigen dat ze de Doctor nodig hebben om de Master van zijn snode plannen af te brengen, zijn er zoveel andere gebeurtenissen dat ook ik zeer verrast was dat de Master als Adjudicator (ik heb de spelling opgezocht) te voorschijn kwam. (http://en.wikipedia.org/wiki/Adjudicator Een rechter denk ik).

    Bij het zien van veel deeltjes snel achter elkaar zijn die herhalingen van die gevechten best vermoeiend. Met wat verspreid kijken, valt dat echt veel minder op. Dus als je dat weer eens hebt, even de kijksessie op pauze zetten om je het plezier niet te ontnemen.

    En jaaaaaaa, die cliffhangers waren geweldig. Daardoor was het best lastig om niet gelijk naar het volgende deeltje door te gaan. Knap gedaan.

    Wat een goeie foto heb je onderaan met de Master in zijn gewaad. De ontwerpafdeling heeft zich al zo mogen vergrijpen aan de kolonisten, de mijnwerkers, de primitieven en de bewaker van de Doomsdaymachine. En dan ook nog met zo'n mooi pak voor de Master aankomen. Een lust voor het oog allemaal.

    Vond je die stuiterwagentjes ook zo grappig? Eigenlijk waren de scènes voor hedendaagse ogen te lang dat ze door het landschap reden maar omdat die wagentjes zo leuk waren om te zien, heeft het me alleen maar kunnen boeien.

    Jo mag is meer en meer. Zij is zo zichzelf. Zoals ze in de TARDIS stapt en dan tegen de Doctor zegt dat ze op aarde wil blijven. Anderen zijn onder de indruk van de Doctor maar Jo zegt zoals zij het voelt.
    De Doctor voelt zich duidelijk beter als hij denkt niet zo gevangen te zitten. Dus het is hopen dat de Time Lords hem vaker laten gaan of nog beter, helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja zou goed kunnen dat ik met Liz in de war ben. Die wagentjes waren erg grappig ja en volgens mij vonden de acteurs dat ook. Jo is leuk en kwetsbaar en tegelijkertijd heel stoer. Mooie combinatie. De doctor was aardig in zijn element in space, hoop dat hij niet terugvalt en nog wat 'ruimte' krijgt van de Time Lords

    BeantwoordenVerwijderen