maandag 11 mei 2015

Osamu Tezuka: Boeddha deel 8 Jetavana

Osamu Tezuka: Boeddha deel 8 Jetavana




Het laatste deel van deze mangaserie bevat veel geweld. De in het vorige deel gesloten vrede tussen de twee volkeren heeft geen stand gehouden en het volk van Boeddha wordt totaal vernietigd.

Wat mij in dit deel verbaasde is de naïviteit en de twijfel van Boeddha. Naïef omdat je hem vaak hoort zeggen: dat zou die-en-die toch nooit doen. Hij vertrouwt erop dat de mensen die zich bekeerd hebben niet terugvallen in hun oude gedrag, maar vooral wraak is een grote verleiding voor de mensen en zo wordt hij keer op keer teleurgesteld. Boeddha begint te twijfelen of zijn preken ook maar iets teweeggebracht hebben bij de mensen. Aan het eind komt hij tot een nieuw inzicht: niet training is het sleutelwoord tot verandering maar liefde en mededogen voor de ander. Zo gaan we in dit laatste deel nog even snel van het hinayana-boeddhisme naar het mahayana-boeddhisme :)

De serie eindigt met de dood van Boeddha die nu toch wel erg grote oorlellen heeft gekregen :)  Ontroerend als hij door Brahma wordt meegevoerd.

Ik ken de legende van Boeddha niet heel gedetailleerd en weet niet precies wat nu wel en wat niet uit de fantasie van Ozama is voortgekomen. Het was een prachtig verhaal met prachtige tekeningen, maar na acht delen met steeds weer nieuwe personen, koningen en prinsen en steeds dezelfde thema's voelt het voor mij wel als genoeg. Met een voldaan gevoel heb ik de serie afgesloten.

3 opmerkingen:

  1. De twijfel van Boeddha vond ik schitterend. Dat is wat het voor mij een aansprekend figuur maakt.
    De hele serie vind ik ook een mooi afgerond geheel. En eentje die ik zeker nog eens helemaal ga lezen.
    Leuk dat je ook zo hebt genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had begrepen dat als je verlicht bent er geen conflicten meer bestaan. Twijfel duidt wel op een innerlijk conflict, vandaar mijn verbazing :)

      Verwijderen
    2. Eerlijk gezegd stond ik er ook van te kijken maar het maakt het voor mij wel een stuk aantrekkelijker en interessanter.

      Verwijderen