zaterdag 11 februari 2012

Doctor Who (1963) The Reign of Terror

serie: Doctor Who: The Reign of Terror
Die kleine serietjes van de oude doctor Who beginnen altijd heel leuk en interessant. Vol nieuwsgierigheid kijken onze skydivers waar ze nu weer terecht gekomen zijn en wij kijken met ze mee. De muziek is vrolijk: allons enfants de la patrie en we zien de dokter langs de franse wegen wandelen, nadat hij voor de eerste keer gered is (uit een brandend huis) Maar na een paar deeltjes verzandt het vaak in een oeverloos geheen- en weer, zo ook in dit verhaal: in de gevangenis, vluchten, uit de gevangenis, gepakt worden en weer er in. Er komt geen eind aan. Wie is vriend, wie is vijand? Dat past wel bij de tijd waarin ze terechtkomen, nl. aan het eind van de Franse Revolutie in Parijs.

Deeltje 4 en 5 (van de 6) zijn helaas verloren gaan, dus dat maakt het dan met alle verwikkelingen niet makkelijk om door te komen. Gelukkig is het laatste deeltje weer bewegend en dat scheelt toch een heel stuk qua kijkgemak.

Nou wist ik het allemaal niet zo goed meer over Robespierre en de Franse Revolutie, dus ik heb Robespierre even gewiki'd en was erg verrast door de ommezwaai die deze man in zijn leven gemaakt heeft van apert tegen de doodstraf naar een schrikbewind waar hij ruim 2600 mensen in Parijs liet ombrengen (door het 'nationale scheermes') en in heel Frankrijk ruim 15.000. Het waren woeste tijden, wel heel leuk dat onze helden daar nou juist terechtkwamen, al schijnt het historisch allemaal niet zo te kloppen.

Dit was dan tevens het einde van het allereerste seizoen van doctor Who. Op naar het tweede! Allons mes enfants!

7 opmerkingen:

  1. Heb precies hetzelfde gevoel als jij van het begin waarin alles spannend en nieuw is waarna het in de loop van de tijd overgaat in geheen-en-weer. Wel jammer eigenlijk. Ik had verwacht iets meer over deze tijd in de Franse geschiedenis te zullen leren maar heel veel wijzer ben ik er niet van geworden. (En dat terwijl Doctor Who oorspronkelijk als educatief programma bedoeld is geweest)
    In mijn versie vertelde de actrice die Susan speelt dat er voor het eerst in Doctor Who buiten gefilmd was, op locatie zoals dat heet. Alleen mochten zij, de hoofdrolspelers niet mee en de Doctor die wij dan ook behoorlijke afstanden zien afleggen, is helemaal niet William Hartnell maar een andere acteur. Het zal wel goedkoper zijn geweest, dat is meestal het argument voor beslissingen in de televisiewereld.
    De stemmingsomslag van de Doctor aan het einde van het vorige verhaal wordt niet verklaard. Er wordt zelfs niet meer op gezinspeeld nadat onze helden door de geschiedenis van Frankrijk worden opgeslorpt. Wel jammer, daar had ik graag wat meer van willen weten.
    Opvallend vond ik ook nog dat de Doctor in zijn vermomming grotendeels begeleid werd door een slapstick-achtig muziekje. Net alsof alle geweld en ellende door deze lichtere toon beter kijkbaar werd.
    Het was een zeer gewelddadige tijd en voor kleine kinderen vond ik dit dan ook best ver gaan, ook al was het alleen maar suggestie. Omdat het geschiedenis is en dus echt gebeurd, wordt het harder en komt het bij mij als zeer naargeestig over.
    Maar....de giganten staan al te wachten. Slechts drie deeltjes. Wat zal dat worden?

    Leuk, Ninia, dat we weer wat gekeken hebben tussen ons druk kijkschema van allerlei andere kijkzaken door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee als je je geschiedenisles wilt inhalen heb je niet zoveel aan doctor Who en kun je beter even wiki'en op Franse Revolutie, Robespierre, Napoleon en dergelijke :)
    Ik had in mijn versie wel een vrouwenstem als commentaar (was dat Susan..?) maar ze vertelde niet dat William Hartnell niet mee mocht naar de campagne. Dat beeld dat hij zo naar Parijs loopt vond ik een van de leukste van de hele aflevering, dus wat een teleurstelling dat hij het niet zelf was.
    Ik hoorde dat seizoen 2 nogal wat verloren gegane afleveringen heeft, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan. We zetten 'm op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Destijds was er nog geen wiki dus moesten ze het wel van Doctor Who hebben. Tja, de tijden veranderen.
    Commentaarstem? Je bedoelt om handelingen te melden? Dat had ik als een ondertitelbalkje dat van linksonder in beeld kwam en dan onderin het scherm rechtsonder weer verdween. Heel handig om bepaalde opmerkingen te begrijpen.
    Bij de wandelscènes had ik er ook zo'n lol in, wellicht door de begeleidende muziek want ik geloof dat ie daar ook al wat lollig was. Beetje afknapper dat het William Hartnell zelf niet was maar aan de andere kant kan je het toch ook wel geloven dat het de Doctor is.
    Samen slaan wij ons door de ontbrekende bewegende beelden, oké? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja om een en ander te verduidelijken was er een commentaarstem en muziek, maar geen ondertitelbalkje voor mij dus. Ik heb geen moment getwijfeld dat het de doctor was die daar liep. Geen wiki, maar wel geschiedenisles uit papieren boekjes, maar dat vergeet je dus weer, getuige onze gebrekkige kennis. Je onthoudt altijd maar een paar pakkende dingen. De guillotine, Marat die in bad vermoord werd. Dat vergeet je niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou mijn geheugen is nogal eigenwijs dus die beste Marat zegt mij niets. Ik lees af en toe nog wel eens wat geschiedenis, weet dat ik het zou horen te weten maar snap het voor enkele momenten om het daarna weer te vergeten. Het beklijft niet goed. Zo'n Doctor Who helpt dan wel moet ik eerlijk bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan hebben ze het jou nooit verteld, anders had je het vast nog wel geweten :) Het is ook verschillende keren geschilderd en ik zie nu dat er zelfs t-shirts van zijn. *lol*

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij navraag blijkt Mark wel het schilderij te kennen maar dacht dat Marat de schilder was. Zo wordt de geschiedenis langzaam verdraait.
    Heb er ook even de wiki op nageslagen. Mij zegt het verhaal rondom deze man en zijn dood niets. Dus inderdaad zal ik dit wel niet eerder gehoord hebben.

    BeantwoordenVerwijderen