zaterdag 13 oktober 2012

Doctor Who: The Massacre

Doctor Who (1963) 3x05 The Massacre

Dat was even doorbijten na de vorige zo onderhoudende en afwisselende Daleks-aflevering. Gelukkig waren dit maar vier deeltjes.
De Tardis landt in Parijs in 1572, vlak voor de Bartholomeusnacht, waarin duizenden Hugenoten werden vermoord. Ik zal het ooit wel geleerd hebben in de geschiedenisles, maar moest het toch even opzoeken. Het wemelde van de tegen elkaar schreeuwende heren en ik kon maar niet uit elkaar houden wie nu bij de katholieken en wie bij de Hugenoten hoorde en wat er aan het hof aan de hand was.

 Pas in de derde aflevering van de vier begon het allemaal een beetje te dagen en in de vierde aflevering wist het verhaal me toch nog te pakken. Ten eerste door alle plaatjes die achter elkaar werden gezet over de slachting (voor de zoveelste keer vroeg ik me af waarom dit een kinderserie genoemd wordt), ten tweede door het (zeer tijdelijke) vertrek van Steven en de doctor die daar (zeer tijdelijk) even in zijn eentje zit en zich erg eenzaam en onbegrepen voelt en nog even alle companions uit het verleden opnoemt die niet begrepen dat hij de geschiedenis niet kon veranderen.

 Maar al spoedig komt er een meisje binnen. Had nog even gehoopt dat Anne als verstekelinge toch nog in de Tardis verstopt zou zitten, maar nee, de nieuwe companion moest wat vlotter zijn, het moest er echter wel op lijken dat Anne in leven was gebleven tijdens de Bartholomeusnacht, want de nieuwe companion heeft dezelfde achternaam als Anne. De doctor vond haar ook wel wat op Susan lijken en hij was allang blij dat ze verder geen familie had en ook Steven kwam al gauw weer terug. Gelukkig maar, want hij is niet voor een kleintje vervaard; van mij mag hij nog even blijven.
Wat betreft Dodo ben ik nog niet enthousiast. We hebben haar nog niet zien bewegen natuurlijk, dus misschien komt het nog.

Voor nog wat achtergrondinformatie over de Hugenoten en de Bartholomeusnacht en alle politieke verwikkelingen en verbanden met de "Dutch" is dit een zeer informatieve pagina:
De Franse Bartholomeüsnacht en de Nederlanden

7 opmerkingen:

  1. Hé. je hebt helemaal het subplot van de Doctor is de abt en die wordt vermoord en dan is het toch niet de Doctor genoemd. :-)
    Ik vond de William Hartnell als abt wel angstaanjagend. Zo'n slechterik kan hij ook goed spelen. Dus niet alleen maar een buitenaards wezen.

    Ook ik had wat moeite met al dat politieke gekonkel en wie nu wie was. Al had ik meestal nog wel door welke partij er aan het woord was, al die heren zelf kon ik niet zo uit elkaar houden. De moeder koningin was wel prachtig neergezet met haar hele postuur en houding.

    Het laatste deel, waar ik helemaal tegenop zag na die drie eerdere slepende delen, was een waar genot. Net zoals jij schreef met Steven die wel voorgoed weg leek te gaan en de Doctor die daar helemaal alleen zijn companionen zit te overdenken, mooie scène.
    Als Dodo binnenkomt wapperen dan denk je als kijker dat zij Steven komt vervangen en ik was ook verrast (jaja, slecht geheugen) dat Steven weer terugkwam. Wel een leuke draai dat zij een nakomeling van Anne zou kunnen zijn. Hoe ze het verder gaat doen, zal de tijd leren.

    De volgende is volgens mij met bewegende beelden dus dat wordt wel even wennen. ;-)


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zat nog wel in mijn achterhoofd, maar ik had geen zin om het te noemen, heb heel veel niet genoemd natuurlijk, verwacht van mij geen volledige bespreking.
      Inderdaad was het mij een volkomen raadsel waarom de doctor voor abt ging spelen, dacht dat hij er een bedoeling mee had, maar hij bleek er toch alleen maar op te lijken en wel als twee druppels water. Hoogst merkwaardig en waar hij al die tijd uithing was ook hoogst onduidelijk, maar op die manier kwam Steven wel te weten van de beraamde aanslag, al heeft hij die toch niet kunnen voorkomen, dus het was allemaal een beetje lood om oud ijzer.
      Ook die rare koning heb ik niet genoemd die het tennisracket kapot sloeg en het erg vervelend vond dat hij gestoord werd tijdens het spel.
      En ook nog het noemen waard: deze aflevering eindigde met de stem van de tv-presentator die de volgende aflevering aankondigde nl. next saturday at 5.15. Erg leuk :)

      Verwijderen
    2. Natuurlijk hoeft je bespreking niet volledig te zijn, alleen vond ik het zo'n opvallend gegeven tussen al het politieke gekonkel door en was benieuwd wat je er van vond. Ongeveer hetzelfde als ik, zo te lezen.
      Zat me ook al af te vragen wat de Doctor al die tijd nu heeft zitten doen, had vast weer even vakantie.
      Hahaha @ die rare koning met zijn tennisracket. Dat was ook een mooie.
      En heel verrassend om opeens die commentatorstem te horen.

      Verwijderen
  2. O ja, je link is heel boeiend. Kan het wel niet onthouden maar het valt wel allemaal op zijn plaats na het zien van deze Doctor Who-episode.
    Wonderlijk vind ik hoe er zo enorm gekonkeld kon worden over grote afstand (Nederland - Fraknrijk) en dat allemaal zonder de communcitatiemiddelen zoals we die nu hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde nóg iets zeggen over deze aflevering. In vergelijking met de nieuwe doctor Who is er veel meer dialoog en minder actie. Dat vind ik meestal prettig, maar in deze afl. wordt er zoveel gepraat dat de subs vaak twee derde van het beeld bedekken en dat is me wat te gortig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt ook nog subs! Wooooow. Ik had zelfs momenten zulk slecht geluid dat het totaal onverstaanbaar was. Niet zo erg want zo boeiend was de conversatie niet.

      De tijden zijn sneller geworden en daarmee ook de meer actiegerichte televisie. Ik mag dit oude tempo ook wel.

      Verwijderen
    2. Ja die subs zijn wel heel fijn, staan allemaal op http://www.addic7ed.com/
      Alleen was het bij deze aflevering wat minder vanwege de soms totale bedekking van het beeld ;)

      Verwijderen