zondag 27 januari 2013

Doctor Who: The Highlanders

Doctor Who (1963): s.04 ep.04 The Highlanders

Als je vorige keer dacht dat het niet erger kon met de kwaliteit van de recons, nou, deze was nòg erger. Slechts schimmen van gestalten krijgen we te zien. (het verbaast mij dan altijd dat de foto's op Google veel scherper zijn) Het verhaal was gelukkig wel vermakelijk en had wat meer humor dan de vorige.


De doctor (ik herken nog steeds zijn stem niet) is wel een heel andere dan de vorige. William Hartnell behield altijd zijn waardigheid, zelfs als hem naar het leven werd gestaan tot aan de keel doorsnijden, bleef hij koelbloedig en deed hij een beroep op de menselijkheid en waardigheid van zijn tegenstander, en meestal met succes. Deze doctor doet raar en gek. blaast maar op zijn fluitje, vermomt zich als een oud vrouwtje met bijbehorende stem en gaat slapen op de spannendste en meest ongelegen momenten. Dit zou ik Hartnell van zijn levensdagen niet zien doen. Ik moet er erg aan wennen, want ik hield wel van die koelbloedigheid van de doctor.

Gelukkig heeft hij op het eind van het verhaal wat aardige ideeën gekregen om de situatie te redden, anders zou het helemaal van zijn companions afhangen.

Het verhaal zelf is overigens weer een historisch verhaal, speelt in de 17e eeuw tussen Engelsen (redcoats) en Schotten (Highlanders) De figuren zijn weer erg vaag, dus laat ik de namen weglaten, in elk geval worden de gevangen Schotten als slaven weggevoerd om op een boot (Annabelle) in de verre koloniën te gaan werken. Ben is daar ook bij terechtgekomen en wordt vanwege opruierigheid hoog in de mast vastgebonden en van daaruit de zee ingegooid. (Helaas zien we hier niets van) Wonder boven wonder weet hij dit te overleven en hij is al snel weer op de been om in het verhaal verder te kunnen figureren. Polly en Kirsty (een van de Highlanders)  maken weer andere avonturen mee, zoals dat zij samen in een kuil belanden waar ze even later een van de Engelse luitenants (Ffinch) weten te lokken. Polly is erg gecharmeerd van deze Fe..finch), plaagt hem nogal en maakt hem ook zijn geld afhandig, waar ze later weer wapens van kunnen kopen.

Om een lang verhaal kort te maken: het loopt weer eens goed af. Dankzij de wapens worden de Highlanders bevrijd van hun wrede gevangennemers, die voorlopig vanwege hun veiligheid richting Frankrijk vertrekken. Jamie, een van de Highlanders, voelt hier niets voor en hij gaat dan maar (op aandringen van Polly) met de Tardis mee als derde companion (op voorwaarde dat hij de doctor leert doedelzak spelen) Gaan ze nu met z'n drieën verder of gaat er straks weer een afvallen? We zullen het zien.

Misschien raak ik eraan gewend, maar ondanks de zeer belabberde kwaliteit heb ik toch wel genoten van dit verhaal. Hoewel de doctor me hier en daar nog irriteert heeft hij af en toe leuke streken zoals de manier waarop hij als German doctor mensen weet te manipuleren. Ook ben ik weer een stukje geschiedenis wijzer, wist niets (of niets meer) van de bloedige strijd van de Engelsen tegen de Schotten. Ze zijn een tijd lang geknecht en mochten zelfs geen doedelzak meer spelen (wapens werden verboden en doedelzak werd ook als wapen beschouwd) Je begrijpt nu ook weer veel beter de wat koele verhouding van de huidige Schotten<->Engelsen in de huidige series.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je wat meer aan de recons gaat wennen en dat terwijl het nog wel van zulke slechte kwaliteit was. Hoop doet leven.
    Bij mij was het trouwens niet slechter dan de vorige, ik denk dat ik die zelfs van slechtere beeldkwaliteit zou willen noemen. Ditmaal waren er enkele bewegende beelden, duidelijk weer gecensureerde stukjes. Had jij die ook?

    Dat het niet zo botert tussen de Engelsen en Schotten door een lang bloedig verleden was mij wel bekend. Ik vroeg me alleen af of ze de slavenhandel met Schotse gevangenen hebben verzonnen voor dit verhaal of dat dit ook een historisch feit is.

    De Doctor vind ik geweldig. Juist dat onvoorspelbare en op het oog afwijkende gedrag waarmee later blijkt dat hij toch wel degelijk iets van plan was en niet zo maar maf doet.

    Polly vond ik zeer actief en zelfstandig opereren. Die kun je er wel alleen op uit sturen. Het Schotse meisje dat ze op sleeptouw had was uit de catergorie verzwikte enkels en gillen maar. Doe mij dan maar Polly.

    Ben had veel pech ondanks dat hij toch ook wat actie trachtte te ondernemen. En ja, dan is daar opeens Jamie die meegaat in de TARDIS. Een jongeman uit 1745 mee in de ruimte-tijdmachine. Dat gaat me wat worden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik had ook een paar bewegende beelden. Gecensureerd? Hoe bedoel je dat? Bewaard gebleven omdat ze gecensureerd waren of alsnog gecensureerd?
    Ik ben benieuwd naar Jamie. In de aflevering is hij me nauwelijks opgevallen, maar er zal wel meer zijn wat me niet is opgevallen :)
    Die slavenhandel heb ik niet terug kunnen vinden. Wel dat er veel Schotten (Jacobieten) naar Frankrijk uitweken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Australië werd nog wel eens wat geknipt omdat ze het te gewelddadig (met 2 d's omdat er een rood golfje onder verscheen) vonden. Het grappige is dat nu juist die geknipte stukjes, de censuur dus, nog bewaard is gebleven terwijl de rest verloren is gegaan.

    Jacobieten klinken bekend in de oren al heb ik geen idee waarvan. Leuk dat je dat nog even opgezocht hebt.

    BeantwoordenVerwijderen