zondag 20 januari 2013

Doctor Who: The Power of the Daleks

Doctor Who (1963) s.403 The Power of the Daleks

Zes deeltjes achter elkaar kijken van een zo slechte recon, waarbij de stilstaande beelden ook nog voortdurend op en neer gingen (bedoeld of onbedoeld), dat moet ik maar niet meer doen.

In het begin vond ik het nog wel een beetje spannend met Daleks die langzaam maar zeker tot leven kwamen en riepen: I am your servant. Maar verder was het een ongelooflijk gekonkel tussen de mensen van het station, mensen die ik maar moeilijk uit elkaar kon houden. Wat waren nou de goeien en de slechten? Ik kon er geen touw aan vastknopen. Dat de vrouw vreselijk was vond ik al gauw duidelijk. Alleen Lesterton vond ik een zeer boeiend figuur. Die wist ondanks de slechte kwaliteit wel iets bij me op te roepen. Vooral nadat hij de ware aard van de Daleks had ontdekt en ze in colonne aan zich voorbij zag trekken (gelukkig een bewaard gebleven stukje), vond ik zijn stem adembenemend. Hij is eigenlijk de enige die de consequenties overziet, maar draait daarbij helemaal door.

Verder is het natuurlijk verre van leuk dat we een nieuwe doctor hebben en die niet zien bewegen. Hij maakt een behoorlijk stompzinnige indruk in deze aflevering. We kennen zijn stem nog niet, dus we weten niet eens wanneer hij wat zegt. Op de meest ongelegen momenten gaat hij staan fluiten, hij ziet er nogal clownesk uit en doet niet zo heel veel behalve waarschuwen met weinig gezag.

Het laatste deeltje vond ik afschuwelijk en meedogenloos. Dat schotel je je ergste vijanden nog niet voor. Misschien nog wel veel erger omdat je alleen constant schieten hoort en lijken ziet liggen. Kinderserie my ass. Ik was al zo afgehaakt dat het me niet eens meer kon schelen wie er wel en niet gingen. Dat de doctor ook nog stank voor dank kreeg voor wat hij gedaan had om het allerergste te voorkomen gaf mij het gevoel wel van een bitter koude kermis thuis te komen.

Heb ik dan geen goed woord over voor deze aflevering? Eigenlijk niet nee. Behalve dan voor de erg goed spelende acteur die Lesterton speelde en voor het feit, dat we nu voor het eerst te zien krijgen, wat een Dalek is als je zijn buitenkant eraf haalt.

een stukje uit de krant van die dag


5 opmerkingen:

  1. Ook ik had een abominabele kwaliteit van beeld en geluid. Het tegelijkertijd meelezen via de drwhoguide was dan ook een uitkomst. Zonder dat had ik van het gekonkel tussen al die verschillende groepen mensen ook niets kunnen breien. Ook waren er naast de vage beelden, ook nog eens hele vage geluiden zonder tekst en uitleg. Gelukkig bracht dan de drwhoguide voor mij uitkomst. Het is wel een intensieve manier van kijken maar het loont zeker omdat het daardoor veel beter te volgen is.

    Het roepen van I am your servant was zo verrassend dat ik er enthousiast van werd. Je voelt dat er iets niet klopt maar ja, krijg daar maar eens de vinger achter. :-)

    Lesterton maakte ook op mij indruk maar om een andere reden bij jou. Ik vond hem namelijk nogal hysterisch worden voor een koele wetenschapper en daarmee helemaal zoals bij zijn karakter zou passen in mijn beleving. En zo'n man van de wetenschap hoort toch een sterke persoonlijkheid te zijn en niet zo eentje die zo doordraait als hij zijn fout doorziet? Ondanks dat was het wel intrigerend.

    De tweede Doctor is mij zeer lief dus dat we hem niet zien bewegen vind ik wel heel naar maar zijn stem herken ik wel uit duizenden. En zijn gefluit misschien nog wel meer. Hahahaha. Maar wat is nu jouw eerste indruk? Of durf je daar nog niet veel meer dan een omschrijving van te geven?

    De enorme slachtpartijen in dit verhaal vind ik wel heel BBC-achtig. Zoiets zie je niet in Amerikaanse series. Maar voor kinderen lijkt het me nou ook niet zo geschikt alhoewel die dit vast heel anders waarnemen dan wij waardoor het dan weer wel kan.

    Wat een leuk artikeltje heb je gevonden bij deze aflevering.

    Dit doet me gelijk denken aan dat moment dat de Dalek de Doctor ziet en hem lijkt te herkennen. Volgens mij kan dat helemaal niet want hij is pas net geregenereerd en alleen Polly en Ben kennen hem met de beide gezichten. Of het moet betekenen dat de Daleks deze Doctor al eerder ergens zijn tegengekomen en dat wij dat nog moeten gaan zien. Met die tijdreizigers weet je het nooit!

    Wat wel maf is van zijn regeneratie is dat zijn kleding ook is meegegenereerd. Dat zal later niet meer zo zijn. Ik was vergeten dat dit wel bij dit keer het geval is.

    En nog als laatste de observatie dat de Daleks die worden gemaakt door de andere Daleks ook een organische component hebben maar dat het onduidelijk is waar die hier vandaan wordt gehaald. Wij weten toch immers....o nee, dat is voor Genesis of the Daleks. ;-)

    Ik ben benieuwd of je deze recons nog wel wil kijken. Zo niet, geef even een seintje. Ik kijk ze wel maar dan houd ik geen rekening met jouw kijkritme tot we weer gelijk lopen. Oké?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lesterton was een heel gedreven onderzoeker, dus ik vond het niet zo gek dat hij ging doordraaien. Hij maakte voor mij de aflevering nog boeiend, omdat hij me mee wist te slepen. Ik kon me ook heel wel inleven dat je doordraait na het aanschouwen van die kolonie zichzelf reproducerende Daleks. Het betekende het einde van de mensheid. Blijf daar maar eens een koele wetenschapper onder. Ik denk dat de huidige wetenschappers ook niet zo koel zouden blijven in zo'n geval. Niet te veel verwachten van een wetenschapper hoor :)
    Misschien herkennen de Daleks de doctor in al zijn gedaanten; zijn tenslotte hele slimme jongens die Daleks.
    Ik ben wel heel erg benieuwd naar die Genesis of the Daleks. Even kijken wanneer die komt........ oei 1975 pas (seizoen 12) en we zitten nu in 1966, dat is nog 9 jaar verder. Maar we zagen toch dat enge levende ding kruipen aan het begin van het 2e deeltje? Ik ging ervan uit dat dat een Dalek was zonder "kleren" aan.
    Recons: Als ik het echt niet meer kan verdragen geef ik wel even een seintje. Al was dit wel een hele zware beproeving en zou ik me van mezelf kunnen voorstellen dat ik hier zou afhaken, ik wil het toch nog even volhouden. Het zou toch ook jammer zijn om iets te missen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, dat ik nog eens te veel van een wetenschapper zou verwachten! Hihihihihi.

    Dat van Dalek zonder "kleren" aan heb je goed gezien en daarom vond ik het vreemd dat ze Daleks konden reproduceren. In ieder geval hebben we een aflevering om naar uit te kijken, al is deze pas over negen jaar.

    Wat fijn dat je in ieder geval nog wil gaan voor niets willen missen ondanks de beproeving van de recons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me haast niet voorstellen dat we ooit nog eens in seizoen 12 zullen belanden, maar wie weet als de recons voorbij zijn dat het sneller gaat.
    Misschien hebben ze helemaal niet nagedacht over die reproductie. Ik word nu nòg benieuwder naar die genesis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus niet kletsen maar kijken! Hup hup. :-)

    BeantwoordenVerwijderen