zondag 12 mei 2013

Doctor Who: The Abominable Snowmen

Doctor Who (Classic) 5x02 The Abominable Snowmen

Van dit uit 6 delen bestaande verhaal is slechts één deel bewaard gebleven. Heel jammer, want het is een zeer sfeervol verhaal dat speelt in een klooster in Tibet.
In tegenstelling tot de herkijkers uit 2005 heb ik het verhaal goed kunnen volgen en had ik een vrij duidelijke recon met zelfs wat bewegende beelden hier en daar. Mooie foto's, goed verstaanbaar, dus na wat ik in vorige seizoenen heb meegemaakt aan ellende ben ik erg tevreden hierover.


Vooral het begin en eind van het verhaal vond ik leuk en spannend. De tussenliggende delen hadden wat korter gekund zoals zo vaak bij de oudere Who. Er is dan vaak een herhaling van gebeurtenissen waar één keer genoeg zou zijn geweest, zoals gevangenname en ontsnapping.

De doctor is een bekende van de abt van het klooster en is er 300 jaar geleden al geweest. Hij heeft toen een ghanta meegenomen in bewaring, een heilige beker en komt die terugbrengen. Maar het is helemaal niet pluis in het klooster. De abt wordt voortdurend gehypnotiseerd door Padmasambhava die op zijn beurt weer onder invloed is van een "Intelligentie". Wat nu deze Intelligentie voor ogen heeft wordt in het hele verhaal niet duidelijk, ook niet in het laatste heel spannende deel. De krachten zijn zo sterk en geheimzinnig en voor je het weet word je onder hypnose gebracht, zoals Victoria overkomen is. Als ze de tweede keer in het Heiligdom (inner sanctum) binnenkomt, raadt de doctor haar aan zich te concentreren op The Jewel of the Lotus Prayer en zo roept ze steeds maar: Om Mani Padme Hum. Om Mani Padme Hum. Gelukkig weet Jamie de modellen te vernietigen die de werkelijke objecten (Yeti en piramide) besturen.
Een erg leuk verhaal, des te leuker daar de belangstelling voor het Tibetaans Boeddhisme in de zestiger jaren nog maar net in opkomst was. Wel erg jammer dat het bij "een intelligentie" blijft. Ik had toch aliens verwacht die de macht op aarde wilden overnemen. Misschien was deze intelligentie ook wel een soort alien zonder vorm, maar het had toch iets onbevredigends omdat je met een waarom-vraag blijft zitten.

Er is geen muziek bij deze aflevering, de geluiden die de monniken maken geven echter genoeg sfeer. De gong, hun gebeden en niet in het minst de stem van Padmasambhava. Erg mooi hoe hij dat doet. Een warme en langzame enigszins plechtige monnikenstem en dan ineens een gemene snellere stem erdoorheen die op het eind ook heel gemeen lacht.

Het was natuurlijk nog leuker geweest als we de monniken werkelijk in processie hadden zien vertrekken, maar ik heb toch erg genoten.

ter ontnuchting: de opnamen vonden plaats in Wales ;)

5 opmerkingen:

  1. Met jouw betere kwaliteit beelden was het inderdaad goed te volgen. Inmiddels had ik ook wel eens de audioversie er van beluisterd waardoor het niet zo nieuw meer was en ook beter te volgen. Opmerkelijk vind ik hoeveel personages er bijgehaald worden om zo'n verhaal als dit te vertellen.

    Het blijft wel onduidelijk waarom de Doctor die heilige beker zoveel eeuwen in bewaring heeft gehad.
    Die Intelligentie lijkt uit op iets als wereldheerschappij maar ook dat blijft behoorlijk vaag. Zal dit nu dezelfde Intelligentie zijn die later in het Doctor Who universum de Great Intelligence wordt genoemd?

    Leuk dat je opmerkt dat in de jaren zestig de belangstelling voor Tibetaans Boeddhisme nog slechts in opmars was. Voor een 21ste eeuwse kijker is dat toch anders.

    Het is mij helemaal niet opgevallen dat er geen muziek was. Ook bijzonder. Wel het zingen van de monniken viel op.
    De stem van Padmasambhav vond ik indrukwekkend omdat het ook zo'n enorme vermoeidheid weergaf. Iemand die al lange tijd niet meer verder wilde maar toch moest. Kippenvelopwekkende stem.

    Dat het in Wales was opgenomen heb ik wel vaker gezien in terugblikken over hoe vroeger Doctor Who gemaakt werd. Blijkbaar zijn de opname van hoe het opgenomen is beter bewaard gebleven dan de aflevering zelf. (Als ik het me goed herinner).

    Wat mij verder nog opviel:
    * De Doctor zag er zelf als een Yeti uit in die harige jas.
    * De Yeti waren zo ontzettend knuffelbaar zowel in hoe ze eruit zien als hoe ze bewegen. Dat het van die moordmachines werden, is bijna niet te geloven.
    * De Doctor plaagt Jamie wel heel erg door op een gegeven moment Victoria haar had te pakken, weg te rennen en te roepen Jamie heeft een idee.
    * Victoria heeft veel meer een eigen wil waar ze ook nog stevig naar handelt. Geen afhankelijk, hysterisch gillend meisje meer.
    * De namen van de Tibetanen vond ik moeilijk te volgen. Het kwam gelukkig meerdere malen in beeld maar zelf zou ik ze niet kunnen herhalen.

    Alles bij elkaar een heel leuk verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé dat heb je toch snel gedaan, al die zes delen. Het is voor mij alweer even geleden dus ik heb mijn eigen review er nog eens op nagelezen ;) Voor mij was het voor het eerst dat ik een foto van de opnamen zelf zag.

    Er was laatst een gerucht dat er weer opnames waren teruggevonden, maar ik heb er niets meer van vernomen, dus het zal wel loos alarm zijn geweest. Als ik mocht kiezen zou ik deze aflevering wel graag teruggevonden willen hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je opmerking dat je staat te popelen voor de volgende aflevering heeft mij de motivatie gegeven om snel te willen doorkijken. Ik wilde je niet langer in de popelstand houden.

    Het bericht van al het teruggevonden materiaal heb ik slechts op twee gezien en daarna niets meer. Het was ook te vaag om waar te kunnen zijn. Er stond ook bij dat de BBC niets bevestigd had dus het leek me al redelijk onwaarschijnlijk.
    Deze aflevering zou ik ook wel in meer bewegende vorm willen zien maar eigenlijk geldt dat wel voor al de verloren gegane filmrollen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben je dan ook erg dankbaar, want ben nu uit de popelstand :)
      Hoe komen mensen erbij om zo'n gerucht te verspreiden en ons blij te maken met een dooie (verloren) mus. Ik hoopte stilletjes toch dat het waar was.

      Van de volgende aflevering is gelukkig het merendeel bewaard gebleven.

      Verwijderen
  4. Zo'n gerucht kan ook publiciteit met zich meebrengen. Achterliggende beweegredenen van mensen zijn nogal eens moeilijk te achterhalen. Niet in de minste plaats omdat mensen het van zichzelf ook niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen