woensdag 16 maart 2011

The American

Film: The American
Een cadeautje voor de Volkskrant-abonnee afgelopen week. Niet dat ik dat ben, maar er is altijd wel iemand in de buurt die hem wel heeft. Een film van Anton Corbijn (fotograaf) met George Clooney en Thecla Reuten, spelend in een heel oud stadje in Italië dat tegen een berg aanligt, genoeg ingrediënten voor oogstrelende plaatjes dus, een misdaadverhaal over een huurmoordenaar, dat misschien wel nooit eerder op zo'n verstilde en ingetogen manier is vormgegeven.

Ondanks de verstilling hoor je vaak piefpafpoef, daar begint het verhaal al gelijk mee en er gebeuren onverwachte dingen. Het is spannend af en toe, maar de sfeer is nogal zwaar en er is geen enkel moment van 'comic relief'. Een Parool-recensent noemt het een 'levenloos retromeubel', dat vind ik wel iets te sterk uitgedrukt, maar enigszins kan ik er wel in meegaan. Over de afloop zal ik me verder niet uitlaten, ondanks de spoilerspace, want er zijn vast veel Volkskrantlezers in je buurt :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten