maandag 14 maart 2011

Toon, de biografie

Star Trek TOS seizoen 3 The Cloud Minders

Uitgelezen: Jacques Klöters: Toon, de biografie.
Mooi boek, erg van genoten, zeer zorgvuldig en volledig over het leven van Toon vanaf zijn geboorte en vroege jeugd tot aan zijn dood met uitgebreid notenapparaat, personenregister, bibliografie, meer een studie eigenlijk.
Een compleet andere Toon Hermans dan die van het toneel wordt zichtbaar. Wat je door dit boek beseft:  De man die op het toneel staat is een creatie van Toon Hermans. Toon Hermans zelf is een heel andere man. Onzeker, niet zo sociaal, een moeilijke man om mee om te gaan. Na een zware depressie op middelbare leeftijd wordt hij wel iets meer zichzelf op het toneel, maar moeilijk en onvoorspelbaar blijft hij en velen hebben in zijn schaduw geleefd.. Met liefde en toewijding geschreven. Aanrader.

2 opmerkingen:

  1. Met alle DVD's die ik van zijn shows gezien heb en de daarop staande documentaires was ik ook al erg geraakt over hoe hij in het leven heeft gestaan. Ik neem zo'n beetje aan dat in dit boek ongeveer hetzelfde beschreven staat en denk te snappen wat je bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken de docu's niet maar ik denk maar zo dat dit boek onthullender en vollediger is en meer laat zien dan er ooit over hem bekend was. Ik was behoorlijk geschokt.

    BeantwoordenVerwijderen