maandag 25 februari 2013

doctor Who: The Faceless Ones

Doctor Who s04e08 The Faceless Ones

Deze aflevering bestaat uit zes deeltjes waarvan er twee bewaard zijn gebleven. Op de laatste na alle in redelijk goede staat.
Ik vond hem behoorlijk creepy en dat was hij toentertijd misschien nog wel meer, want het speelt in het uitzendjaar 1966 op het vliegveld Gatwick, dus dat komt allemaal behoorlijk dichtbij.
 De Chameleons zijn eigenlijk ook een soort bodysnatchers en dat heb ik altijd al een heel griezelig thema gevonden. In deze aflevering is het bodysnatchersproces echter omkeerbaar. De originelen zijn nog ergens opgeslagen als een soort zombies, anders werkt het zelfs niet, dus kan hun geest die door de Chameleons gebruikt wordt in een soort kloon ook weer terug, als ze een bepaalde armband afdoen. Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet, daar weten de Chameleons meer van.

Ze rekruteren allemaal jonge mensen die zogenaamd naar het buitenland vliegen, maar in werkelijkheid worden die geminiaturiseerd in het vliegtuig en dan naar hun thuisplaneet gevoerd. Ze zijn nodig omdat de Chameleons door een ongeluk hun eigen identiteit zijn kwijtgeraakt (?) en op die manier nemen ze hun identiteit over. Allemaal heel vreemd, maar bij doctor Who kan alles.
 Het is steeds kantje boord wat het leven van de doctor en zijn companions betreft, het scheelt steeds maar een haar of ze worden door een laserstraal doormidden gesneden (dat is vast van Goldfinger afgekeken, film van James Bond uit 1964) of ze worden ook overgenomen. De doctor zit zelfs al in de stoel waar zijn identiteit hem zal worden ontnomen, maar steeds weten ze zich er weer uit te redden.
Ben en Polly komen weinig voor in het verhaal en - net zoals dat bij de eerste doctor gebeurde - is dat een teken dat ze de serie gaan verlaten. Vreemde gang van zaken toch steeds. Jamie wordt een beetje verliefd op Samantha, de zus van een van de ontvoerde jongelingen en even dacht ik dat zij met hem mee zou gaan, maar dat gebeurt niet (de actrice schijnt wel gevraagd te zijn, maar wilde niet)

Jamie is dus de enige die met de doctor mee teruggaat in de Tardis, maar waar is de Tardis gebleven???

2 opmerkingen:

  1. Een superspannende aflevering. Het intrigeerde mij enorm die commandant van het vliegveld die de meest vreemde meldingen kreeg en daar op zijn stiff upper lip Engels op reageerde door het niet te geloven en met die flauwe kul verder niet wilde worden lastiggevallen. Ook als het onder zijn neus werd gewreven was hij nog heel cool. Dat is nog eens wat anders dan wetenschappers die hysterisch worden zoals in een vorig verhaal. :-)
    En wat te denken van Jean, zijn secretaresse. Al werd ze alle kanten op gecommandeerd, zij wist uit zichzelf ook stevig te handelen zonder overasertief te worden. Goeie rol.
    Die gezichtsloze mensen vond ik ook heel boeiend. Door een explosie op je thuisplaneet je identiteit kwijtraken is natuurlijk niet niks. Daar moet een oplossing voor komen. En als hoogbeschaafd ras kun je wel even op een ander minder ontwikkelt planeetje winkelen om wat identiteiten op te halen. Is het niet prachtig gevonden? Ik vind van wel.
    Alleen een klein beetje jammer dat alleen Sam haar broer mist en die andere 50.000 jongeren door niemand gemist worden. Een plotgat dat niet te dichten is.
    Maar gelukkig is er het vliegtuig dat recht omhoog vliegt, zo van de aarde af het heelal in. En voor het eerst roept Jamie dat hij een flying beastie ziet. Is Jamie niet geweldig leuk? Hij kan zo heerlijk nuchter en eerlijk en open op reageren. Ik vind dat genieten.
    De manier waarop Polly en Ben zijn weggeschreven, is wel verdrietig. Ze hebben het toch best heel leuk gedaan en opeens waren ze niet meer te zien. Alleen nog even in het laatste deeltje op het einde om afscheid te nemen. Volgens mijn DW-bijbel waren ze nog gecontracteerd voor een aantal deeltjes van het volgende verhaal en hebben daar ook voor betaald gekregen maar zijn niet meer in beeld gekomen. Raar hoe dat toen ging.
    Dit verhaal staat niet zo best bekend door de plotgaten. Zonde want ik vind het echt een hele leuke.

    En ja....waar is TARDIS?!?!?!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ik vond het ook een van de betere afleveringen. Plotgaten? Ach ja, je kunt niet overál aan denken, toch? :)
    Ja die commandant dat was een no-nonsenseman, maar dat hij op het laatst toch kon accepteren dat er aliens in het spel waren verbaasde mij toch wel. Ik had gedacht dat de doctor iets zou verzinnen om hem dat te besparen, maar hij moest eraan geloven.
    Ik vond die aliens ook intrigerend, vooral die man op de foto hierboven links met dat uitgestreken gezicht. Een echte engerd.
    Nu moeten we nog even door een zure appel heen bijten, want de volgende aflevering is weer erbarmelijk slecht met maar één beweger van de zeven, maar daarna breken er toch betere tijden aan zie ik, althans voor de eerste helft van het volgende seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen