dinsdag 26 maart 2013

Doctor Who: The Evil of the Daleks

Doctor Who 4x09 The Evil of the Daleks

Een steengoeie aflevering, voor zover ik het heb kunnen zien dan, want  wat een teleurstelling dat de kwaliteit zo erbarmelijk slecht was. Er was één bewaard gebleven deeltje. De andere zes waren recons en werkelijk zo slecht dat je de mensen nauwelijks van elkaar kon onderscheiden. Heel graag had ik het allemaal gezien zoals het hoort. Waar ik niets van snap: als ik op Google naar afbeeldingen zoek zijn de foto's wél scherp, maar in de recon zie ik dezelfde scènes in één grote blur.
                           Boven uit de recon, onder plaatje van google

Even was ik bang dat we in dit deeltje op het vliegveld van de vorige aflevering zouden blijven hangen (de Tardis was immers zoek) maar er zijn nog andere manieren om in andere tijden en plaatsen te komen en we kwamen zomaar in een andere tijd en een andere plaats terecht. En uiteindelijk zelfs nog op Skaro. En de Tardis is ook weer terecht. Maar niet na een heleboel avonturen met de "mechanical beasties".

De Daleks zoeken naar de Dalekfactor om die over de hele aarde te verspreiden, daartoe zoeken ze eerst naar de Human Factor. Als een paar Daleks daarmee "geïnfecteerd" worden is het lachen geblazen. Ze gaan vragen stellen en gehoorzamen niet meer zomaar. En ze gaan leuke spelletjes doen met de doctor. Train train train. En Why??? Ze worden zelfs Friends van de doctor.

Maar voordat de Daleks op Skaro voor eens en voor al worden verslagen (maar dat is natuurlijk niet zo, zijnde het paradepaardje van de Doctor-Whoschrijvers) moet er nog een hevige strijd worden geleverd.

We maken hier ook voor het eerst kennis met de Dalek-emperor, die me een beetje aan de Borgqueen deed denken, want hij hing en had allemaal slangen aan zich hangen. Zag er wel mooi uit met een soort keizerlijke kroon als topje. (word steeds benieuwder om meer te horen van de geschiedenis van de Daleks)

Voor de Daleks loopt het slecht af, voor doctor Who en Jamie goed, want ze hebben Victoria Waterfield erbij als nieuwe companion. Haar vader heeft doctor Who gered van de dood door de Daleks, dus ze komt uit een heldhaftig nest :)

4 opmerkingen:

  1. Dat van die plaatjes daar heb ik me ook al eens over zitten verbazen. Ik denk dat het komt omdat de recons van video naar digitaal zijn overgezet en dat die video's niet meer van zulke goede kwaliteit waren. Soms zie je ook nog een blauw scherm op het einde met linksboven in het wit het woordje rec staan.
    Door de slechte plaatjes worden mensen soms veel angstaanjagender dan ze horen te zijn. Ik ben dan ook heel blij met het goede tweede deeltje waar we iedereen in zijn goede vorm hebben kunnen aanschouwen.

    En woooow, wat een aflevering. Een ieder die de recons niet heeft aan kunnen zien mist toch wel een hele boel door dit verhaal over te slaan.

    Hoe vind je Jamie? Ik ben erg weg van hem en helemaal in combinatie met deze tweede Doctor. Al die beasties die rondvliegen en dan de Doctor die van alles met Jamie laat gebeuren en dat ook wel even van hem te horen krijgt. Het is dan ook niet misselijk waar de Doctor hem aan onderwerpt met dat onderzoek door de Daleks. Een goede vriend zou ik nooit door de Daleks laten onderzoeken dus dat de Doctor dit risico genomen heeft, neem ik hem wel een beetje kwalijk.

    Zo speels hebben we de Daleks nog nooit gezien zoals wanneer ze geïnfecteerd zijn met de Menselijke Factor. Heel erg grappig maar toch blijf ik een slag om de arm houden als het om Daleks gaat. Misschien heb ik al te veel van ze gezien om ze ooit nog te kunnen vertrouwen. Deze Doctor ziet er de lol ook nog wel van in.

    Fantastisch leuk om de eerste Dalek Keizer te zien. Aan de Borg Koningin had ik nog niet gedacht maar nu je het zegt! :-)

    En daar is dan opeens een nieuwe companion in de vorm van Victoria Waterfield. Wel verrassend ergens. Soms voel je dat er echt naar toe gewerkt wordt, iets dat ik bij haar introductie niet had. Zoals je op jouw laatste foto kan zien, kan ze in ieder geval met Jamie goed overweg.

    Een beetje vreemde eend in de bijt vond ik Kemel. Victoria was erg aan hem gehecht maar in welke zin dat nu was, werd me niet duidelijk. Kemel was wel romantisch geïnteresseerd in haar. Hij heeft het alleen niet mogen smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (antwoord iets korter geworden dan de bedoeling was omdat ik het opnieuw moest doen)
    Wat ik van Jamie vind vroeg je al eerder. Ik heb hem nog maar kort alleen gezien, eerst was hij steeds samen met die andere knakker en kon ik ze moeilijk uit elkaar houden. Dus ik hoop dat hij nog een tijdje blijft om hem nader te kunnen bestuderen ;) De Tweede Doctor begin ik nu wel steeds leuker te vinden; ook heeft hij een heel mooie stem.

    Kemel was wel wat vreemd en sprak geen woord, maar er liepen wel meer vreemde figuren rond, behalve dan misschien de vader van Victoria.

    Jamie en Victoria lijkt me wel een leuke combinatie, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan. Ben sowieso erg benieuwd naar de eerste aflevering van het vijfde seizoen, alle vier de deeltjes bewaard gebleven. Hoe is het mogelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, heb ik al eerder gevraagd wat je van Jamie vond? Dat is ook erg. Zal het niet meer doen. ;-)

    De stem van de tweede Doctor spreekt mij ook heel erg aan. Misschien vind ik hem daarom wel zo leuk.

    Dat gaat een heel andere kijkbeleving worden met vier bewegende deeltjes achter elkaar. Kunnen we dat nog wel aan?
    In ieder geval een nieuw seizoen met op de achtergrond allemaal nieuwe mensen. Het wisselde nogal eens bij Doctor Who, net zoals in de huidige tijd eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geeft niks hoor, een herhaalde vraag. Dan kan ik merken hoezeer je 'weg' van hem bent :)
    Probeer je me nu in bedekte bewoordingen te vertellen dat Jamie niet lang meer zal blijven? Dat zou ik dan wel weer jammer vinden.
    Ik denk dat we de zwaarste tijd qua recons gehad hebben. Het was een beproeving, maar we hebben het doorstaan!

    BeantwoordenVerwijderen