maandag 9 september 2013

Doctor Who: The Enemy of the World

Doctor Who (klassiek) S05E04 The Enemy of the World

Helaas is er maar één aflevering bewaard gebleven van de zes. En helaas waren de recons erg slecht bij mij en dat scheelt toch wel een boel qua genietbaarheid.

De meningen zijn verdeeld over deze aflevering, heb ik begrepen. Ik was zelf, vooral in het begin, niet erg enthousiast. De eerste drie afleveringen vond ik stomvervelend. Een hoop heenenweer-gepraat en er gebeurt bitter weinig. Nou ja behalve dan een gigantische vulkaanuitbarsting, maar de doctor wil alsmaar meer bewijs voor de slechtheid van Salamander. Wel heel leuk dat hij een dubbelrol speelt natuurlijk, maar door de slechte beeldkwaliteit kon ik ook hier niet echt van genieten.


Ook moeten we het dit keer doen zonder aliens. De enige alien in dit verhaal is doctor Who.


Hoewel aflevering 3 een beweger was, had ik liever gehad dat aflevering 4 dat was geweest, want toen vond ik het interessant worden. Er wordt nauwkeurig verteld wat Salamander allemaal doet in de 'record room', maar je ziet er helemaal niets van. Pas als hij bij de gevangenen onder de grond is aangekomen krijgen we er weer wat beelden bij.

Ook had ik niet door dat het Salamander is die op het eind in de Tardis is terechtgekomen, dat heb ik later pas gelezen.

Zo zie je maar hoe snel je verwend bent geraakt aan de afleveringen die bewaard zijn gebleven en de scherpe beelden. Ik begin echt genoeg te krijgen van al die recons, wetende dat er nog zoveel seizoenen te wachten staan die wèl bewaard zijn gebleven. Maar de tweede doctor is wel erg leuk natuurlijk, dus we zetten nog even door.

4 opmerkingen:

  1. De recons waren bij mij ook niet echt om over naar huis te schrijven. Soms werd zelfs de begeleidende tekst bijna onleesbaar.

    De dubbelrol die door de Doctor gespeeld werd, vind ik geweldig. En ook de acteur Patrick Trougthon vind ik de gemenerik heel knap te hebben neergezet. Al is het accent van Salamander wellicht wat overdreven, zijn motoriek en die valse charme waren echt wel van een andere kwaliteit dan die van de Doctor. Leukst vind ik als de Doctor Salamander imiteert waar zelfs Jamie en Victoria intrappen en hij dan opeens iets op zijn Doctors zegt.

    Klein dingetje is dan wel hoe het zit met al die accenten als de Doctor eigenlijk Galifreaans spreekt en de TARDIS alles omzet naar de luisteraar? Of was dit in deze tijd nog niet? Ik weet niet meer wanneer dit idee geintroduceerd is.

    Het verhaal van die mensen die al vijf jaar onder de grond leven met het idee dat het boven de grond onleefbaar is door een aanhoudende oorlog, vind ik erg verrassend. Deze mensen zorgen voor de zogenaamde natuurlijke rampen waardoor Salamander de held kan spelen. Wat een superschurk! Misschien dan wel geen alien maar toch wel best wezensvreemd.

    Ook fijn dat het niet zo een-twee-drie duidelijk is wie nu de echte boef is en wie niet. Het geeft de personages iets meer dan slechts twee dimensies. En dan zijn er ook nog personages die ronduit grappig zijn zoals die kok die alsmaar allerlei cynische opmerkingen blijft maken.
    Apart ook hoeveel personages ze er bij hebben gehaald zoals bijvoorbeeld de voedselvoorproever. Dat maakt het wel een meer wereldse aangelegenheid.

    En vergeet niet de buitenscene met de helicopter en eerst nog op het strand waar de Doctor speels in het zand ronddartelt.

    Een zeer volle aflevering met vele kanten en veel personages (TGoT kan er nog van leren in zo'n korte tijd zoveel nieuwe mensen introduceren) en waarbij de Doctor op een wel zeer onconventionele wijze van een vijand afkomt namelijk door deze uit een reizende TARDIS te laten zuigen, diep de ruimte in.
    Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist niet dat de doctor eigenlijk gallifreyaans spreekt.
    Die heli vergeet ik niet, het enige bewegende beeld. Dat de doctor in zee gaat poedelen, daar krijgen we niets van te zien. Ik vroeg me wel even af of dat in de originele aflevering wel te zien was. En die kok was inderdaad hilarisch. Heb ik erg om zitten gniffelen. Was hij niet in deel 3? Dat die Salamander een boef was dat was voor mij zonder twijfel, dat die afvallige eerst zijn handlanger was natuurlijk niet.
    Misschien als ik op een ander tijdstip had gekeken dat het beter had uitgepakt. Wilde ook perse alles achter elkaar zien en dan ben je toch zo'n 6x25 minuten = 2,5 uur zoet. Iets teveel recons achter elkaar misschien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, zoveel recons achter elkaar. Daar zou ik mijn hoofd niet goed bij kunnen houden. Die verdeel ik altijd wel redelijk over de dag als ik ze graag op een dag wil zien. Jij hebt er wel een heel groot The-Enemy-of-the-World-feest van gemaakt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...en nu komt er weer zo'n heel recon-feest aan! Ik zal proberen het wat meer te verdelen :)

    BeantwoordenVerwijderen