zaterdag 7 september 2013

Doctor Who (klassiek) The Ice Warriors

Doctor Who (klassiek) seizoen 5 afl. 3: The Ice Warriors

Na een pc-crash moest ik de serie opnieuw downloaden en dat was dit keer een geluk want ik had een betere verloren aflevering 2 en 3 met scherpe beelden en een verteller met een prettige stem, die de zaak vlot aan elkaar praatte. De andere vier afleveringen zijn gelukkig bewaard gebleven.

In tegenstelling tot de scherpe stemmen van de Daleks praten de Ice Warriors bijna fluisterend met veel gesis, maar ze zijn toch niet minder eng, ze hebben enge handen, die ze alsmaar dreigend opheffen en waarmee ze je  kunnen inklemmen en in een mum van tijd kunnen doden of verdoven, al naar gelang hun mutsje staat.

Sowieso een nogal grimmige aflevering, waarin vooral Victoria het zwaar te verduren krijgt. Ze wordt gelijk al na de ontdooiing van deze Marsmannen door hen gevangen genomen en blijft dat ook het grootste deel van de aflevering.


 Dan is er ook nog de monomane Clent die een heilig vertrouwen in de computer heeft en zijn assistent miss Garrett in haar mooie pakje. En er zwerft nog ergens een afvallige wetenschapper rond (die later de zaak zal redden)


De enige die met een opgewekt humeur (en humor) door de aflevering blijft fladderen is de Doctor. Hij neemt grote risico's, moet zich eerst met de mannen van de basis uiteenzetten, alvorens hij zijn plan ten uitvoer kan brengen.


 Er is nogal veel technobabbel en ik kon het allemaal niet zo goed volgen. Zo begreep ik pas later dat zich dit op aarde afspeelt in een nieuwe ijstijd in de toekomst. (misschien was ik ook in verwarring door vergelijkbare ijsverhalen die zich wel op een andere planeet afspeelden) Ook dacht ik steeds dat de marsmannen naar hun planeet terug willen, later las ik weer dat ze op de planeet wilden blijven.

Nou ja allemaal niet echt belangrijk. Wel vond ik het erg spannend, de marsmannen eerst intrigerend, later vreselijk irritant en zes afleveringen zijn dan weer best lang om het met ze uit te houden, ook al zijn 2 en 3 bij elkaar heel kort. Ik las ook nog dat deze aflevering lange tijd verloren is gewaand, maar het zou toch jammer zijn geweest als hij niet was teruggevonden.

Er zaten mooie beelden in en mooie sfeervolle muziek. Vooral de hoog zingende vrouwenstemmen en het hulpgeroep van Victoria er doorheen vond ik prachtig.

En dan heeft dit verhaal op het eind nog een wijze les voor ons in petto: als het erop aankomt, heb je niks aan een computer! Zodra het 'onlogisch' wordt laat hij het afweten en zal de mens zelf het heft in handen moeten nemen. Zelfs Clent is daar op het eind van overtuigd.

~~
"I am a scientist, not a gladiator!"

3 opmerkingen:

  1. Het moraal van het verhaal was ditmaal best een beetje opmerkelijk gezien de Doctor altijd erg voor wetenschap is. En je zou kunnen denken dat de computer daar ook bij hoort. Maar nee, de Doctor heeft daar toch altijd iets tegen gehad, of in ieder geval deze jongere versies van de Doctor.

    De begeleidende muziek en geluiden vond ik ook heel opvallend en zeer sfeerverhogend op een positieve manier.
    De kostuumafdeling heeft zich ook helemaal mogen laten gaan met de ontwerpen van de wetenschappers. Ik heb gefascineerd gekeken naar waar al die strepen op de verschillende pakjes heen gingen.
    Dat je niet gelijk doorhad dat het hier om een verhaal op aarde betrof, kan ik me goed indenken (al had ik dat zelf niet). Even een woord missen en je kan zoiets heel anders plaatsen. Ik had het idee dat er in het begin wel iets gerept was over de aarde maar weet dat niet meer zeker.

    Het uiterlijk van de Ice Warriors vind ik machtig mooi. Als je dan ziet wat ze er in 2013 van hebben gemaakt dan waren ze in de jaren zestig hun tijd al ver vooruit. Het praten was dan wat moeizamer met die moeilijk bewegende lippen maar ondanks dat het gefluister was, toch nog wel redelijk te verstaan.

    De personages waren wel redelijk 2-D zoals de warme Penley en de robotachtige Clent. Niet gedacht dat de laatste toch nog van mening zou kunnen veranderen maar op het laatst lukt het hem dan toch.

    Een klein storend dingetje. De TARDIS landt op zijn kant en onze avonturiers klimmen er met veel moeite uit waarna ze onmiddellijk zich in dit avontuur storten. Maar wanneer ze vertrekken, staat de TARDIS weer netjes overeind.Voelt alsof de schrijvers iets vergeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met al die lawines en aardschuivingen is de Tardis weer mooi overeind komen te staan. Dat kan soms zomaar een toevalstreffer zijn ;)
      Volgende aflevering wordt weer afzien trouwens. Er is maar 1 deeltje bewaard gebleven van de 6.

      Verwijderen
    2. Wat ben jij slim!!! Hadden de schrijvers dat ook maar bedacht en de Doctor daar iets terloops over laten zeggen. Oh, ik ben diep van je onder de indruk.

      Ondanks dat er weinig van over is, staat mij bij dat de volgende aflevering zeker de moeite waard is om dit ongemak op de koop toe te nemen.

      Verwijderen