woensdag 18 september 2013

doctor Who: The Web of Fear

Doctor Who (classic) S05e05 The Web of Fear

Wat moet dit een bloedstollend spannende aflevering zijn geweest toen hij voor het eerst werd uitgezonden. Zelfs nu al vond ik het bijzonder spannend en eng daar in die Londense ondergrondse en dat terwijl er nauwelijks iets te zien was. Gelukkig was de eerste aflevering nog bewaard gebleven, zodat we ons nog een klein beetje konden oriƫnteren. (Altijd weer verbazingwekkend dat de plaatjes op google zoveel scherper zijn dan die van de recon)
Ik moest even heel goed nadenken waar dit een vervolg op was. The Abominable Snowmen dus, ook niet helemaal bewaard gebleven, wel prettiger om naar te kijken, niet alles in die donkere ondergrondse vol met yeti's. Nu was de kwaliteit van deze aflevering zo abominabel slecht dat iedereen eigenlijk wel op een yeti leek, dus uit elkaar houden van mensen was er niet bij.

Ik dacht dat Ann mee zou gaan in de Tardis, want ik meen me te herinneren dat er een companion is met de naam Ann, maar misschien is dat een andere Ann. Voorlopig zijn we op het eind nog niet terug in de Tardis. Van Victoria krijg ik wel een beetje genoeg. Ze doet niks zinnigs of domme dingen en moet alleen maar gerustgesteld worden.
Voor de doctor loopt deze aflevering niet goed af, niet dat hij wordt leeggezogen door de Intelligence, wat het plan was van I., maar zijn plan om de Intelligence voorgoed uit te schakelen mislukte, dus we gaan die I. nog vaker tegenkomen.

2 opmerkingen:

  1. De recons waren ditmaal bij tijd en wijle zo slecht dat het eerder een luisterboek dan een televisieaflevering leek. De actie was dan ook bijzonder moeilijk te volgen.

    De opzet van Yeti's in de ondergrondse van Londen vind ik fantastisch. Wat een gevaar op een onzichtbare plek voor de gewone dagelijkse gang van zaken. Behalve dat we zagen dat de straten van Londen ook behoorlijk uitgestorven waren.

    Erg leuk om Travers dertig jaar later terug te zien en samen met zijn dochter Ann. Dat er een companion met de naam Ann zou zijn, is mij niet bekend. Ben je wellicht in de war met de actrice die zo heet? Carole Ann Ford die Susan speelde?

    Victoria is al een paar afleveringen een schreeuwende hysterica en ik ben het helemaal met je eens dat zij niets toevoegd. In tegenstelling tot Jamie die elke keer weer met goede moed zich in het avontuur stort. Al was het dit keer even te enthousiast.
    Nu is het de Great Intelligence die daardoor weet te ontsnappen. En ja, ik denk ook wel dat we die nog een keer terug zullen gaan zien. Maar of het met of zonder de Yeti is, is nog maar de vraag want die zijn allemaal opgeblazen.

    Dit is de eerste aflevering dat Lethbridge-Stewart te zien is geweest. Nu nog als Colonel. Hij zal de terugkerende 'companion' worden die met bijna alle Doctors heeft gespeeld en dan voornamelijk als zijnde de Brigg!
    Opvallend hoe snel hij de Doctor geloofde met zijn TARDIS. Alsof hij voorvoelde dat hij hier nog wel meer mee te maken zou gaan krijgen in de toekomst. En hij is ook zo lekker resoluut en praktisch. Die journalist wist hij met gemak in een hoek te parkeren.

    Is je het muziekje opgevallen die bij de Yeti gebruikt werd? Dat was precies hetzelfde als bij de Cybermen te horen is geweest. Die trommels associeer ik heel erg met de Cybermen dus vond het wat verwarrend. Zal wel een geldkwestie zijn geweest.

    Een erg spannende aflevering waarvan altijd nog de hoop is dat daar wat van wordt teruggevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen Ann als companion dus. Dacht een keer op een irl iets opgevangen te hebben, maar dan heb ik dat verkeerd gehoord. Die kolonel, ben alweer vergeten hoe hij eruit zag, soms geloof ik het wel met al die medespelers, zeker in een aflevering als deze. Ben al blij als ik de grote lijn kan volgen. Maar als hij met vrijwel alle doctors heeft gespeeld zal ik hem nog vaak genoeg meemaken.
    De muziek was weer heel pakkend en sfeerverhogend. Dat het hetzelfde was als bij de cybermen is me niet opgevallen. Wel dat het vaak heel minimaal is en dat dat juist de kracht is.

    BeantwoordenVerwijderen