woensdag 25 mei 2011

All Watched Over By Machines Of Loving Grace

Documentaire serie  All Watched Over By Machines Of Loving Grace ep.1 Love and Power
Ik heb met groeiende verbazing zitten kijken naar deze aflevering, met name naar de verbanden die gelegd werden. De romantische titel (titel van een nummer van Bravecaptain) zette mij totaal op het verkeerde been. Ik dacht eigenlijk dat het alleen over computers en andere nieuwe technologie zou gaan, beetje sciencefiction-achtig, maar het ging over het objectivisme, filosofische stroming van Ayn Rand en de verstrekkende gevolgen daarvan voor het huidige mensbeeld: de individualisering, economie en machtsverschuivingen in de wereld. De fragmentarische beelden geven de suggestie van allerlei verbanden die er misschien niet zijn, of misschien wel. Dat werd me niet helemaal duidelijk. Iets meer helderheid geeft deze site. Het is wel een uiterst interessante gedachtegang en ik hoop deze serie verder te bekijken. BBC2 maandag 22 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten