donderdag 19 mei 2011

De Heimweefabriek

Uitgelezen: Douwe Draaisma: De Heimweefabriek (2008)  Een zeer interessant boek met als centraal thema het reminescentie-effect bij ouderen (de terugkeer van jeugdherinneringen in de ouderdom) Met tal van anecdotes en uitkomsten van onderzoeken, oa onder honderdjarigen. Denk niet dat je zoveel wint door honderd te worden ipv tachtig, want die laatste decennia gaan in een vloek en een zucht voorbij, terwijl de eerste twintig jaar een eeuwigheid lijken. Alleen het laatste hoofdstuk gaat over heimwee, oa over die van emigranten bij wie de heimwee in de ouderdom weer terugkeert, juist omdat de jeugdherinneringen ineens weer helder opduiken (iets wat trouwens bij iedereen gebeurt) Wat een heerlijk boek om te lezen. Jammer dat het uit is. Een uitgebreide en informatieve recensie staat hier

Serie: Desperate Housewives 7x15 Farewell Letter
                                                      7x16 Searching
Het seizoen in Amerika is afgesloten dus maar eens even wat inhalen zonder te hoeven wachten.Ik zie (dankzij de tags) dat ik de serie meer dan twee maanden heb laten liggen, dus ik moest er wel weer even inkomen.

1 opmerking:

  1. Handig je eigen tags als geheugensteuntje gebruiken. :-)

    Om me heen hoor ik al meer en meer dat mensen plotseling herinneringen krijgen uit hun jeugd. Zo maar vanuit het niets. En deze mensen zijn nog niet eens vijftig.
    Dat de tijdsbeleving zo verschillend is, heb ik altijd al fascinerend gevonden. Klinkt als een heel boeiend boek.

    BeantwoordenVerwijderen