dinsdag 21 januari 2014

Doctor Who: Spearhead from Space

Doctor Who 701: Spearhead from Space

 Wat ik al eerder opmerkte: een geheel nieuwe doctor Who, niet alleen qua gestalte, maar ook een totaal andere aanpak, geheel gefilmd en in kleur. Ik moet hier wel heel erg aan wennen. Het gemaakte lachje van de doctor en ook van Liz was geen goede introductie. Het verhaal zelf was wel erg leuk en onderhoudend. .Geheimzinnig en spannend en nogal horror-achtig naar het eind.

Een paar leuke scènes: de doctor die in rolstoel de 'benen' neemt in duizelingwekkende vaart. De scène in de poppenfabriek. Dat zal misschien zo gegaan zijn, maar het zag er vreselijk eng uit, die poppen die de ogen worden ingeslagen, bijv. Later wordt het nog veel enger als de fabriek is overgenomen door de Nestenes en de etalagepoppen (Autons)  tot leven komen, vooral de eerste keer als de ontslagen employé de fabriek is binnengedrongen en achter hem een van de poppen in beweging komt.
 Als de poppen gezamenlijk allemaal tot leven komen op het uur U om met hun opengevouwen handje iedereen te doden waarna een 'total destruction' volgt is ook niet te versmaden. We zijn ook nog even bij mme Tussaud, waar de wassen poppen kennelijk ook in plastic zijn veranderd.
De aanvoerder van de Nestenes: Channing is ook een heel erge griezel.
 Als de Nestenes uiteindelijk uitgeschakeld zijn blijkt hij ook een plastic pop te zijn geworden.
De doctor wordt helemaal op het eind ook nog bijna gewurgd door een wurgslang en ik dacht al even dat dit verhaal zich naar het volgende verhaal zou moeten verplaatsen, maar wonder boven wonder komt alles toch nog in de laatste minuut tot een goed einde.

We gaan dus niet verder reizen met de Tardis want die is kapot. De doctor is er wel even in geweest om wat materiaal op te halen maar de nieuwe companion Liz heeft niets van de binnenkant gezien. Ze is in het begin erg argwanend wat aliens betreft, maar blijft er nuchter onder wanneer ze ermee te maken krijgt.

Het is merkwaardig hoe totaal het beeld van doctor Who is veranderd, nadat ze slechts een half jaar gepauzeerd hebben. Eén voordeel: geen verloren gegane afleveringen meer. Het turen naar reconstructies om te kijken wie wie is is voorbij. Daar hebben we ons maar mooi doorheen geslagen!

2 opmerkingen:

  1. Hahaha, ja de reconstructies zijn nu echt verleden tijd. Maar wat betreft je er doorheen slaan vrees ik dat we nog wel wat voor de boeg hebben. Zo zijn er veel komende verhalen die uit wel zeven delen bestaan en dat is niet altijd even voordelig. De kans op herhaling is dan wel heel groot. Maar wie weet, valt het mee.

    Wist je dat de derde Doctor zelf zijn stunts deed? Dus ook in die rolstoel. De elfde Doctor had dat nu nooit meer gemogen.

    Heel eng die poppen die gaan leven en dan ook nog eens hun hand kunnen laten neerklappen waardoor ze kunnen schieten.
    Ik denk niet de wassen poppen in het museum van plastic zijn geworden maar dat daar de echte mensen stonden die in de echte wereld vervangen waren door een plastic evenbeeld. Deze plastic versies werden aangestuurd door het Nestene Bewustzijn.
    Vreselijk eng hoe ze in het zeer gewone straatbeeld zo'n slachtpartij onder de onschuldige bevolking aanrichtten. Zoals die mensen die netjes in de rij op de bus stonden te wachten!

    De Doctor gebruikte hier iets klein explosiefs om een deur te openen in plaats van zijn sonische schroevendraaier. Die noemde hij wel dus die zal hij toch ook wel gehad hebben. Wellicht lag deze nog in de TARDIS.

    Je hebt het mooiste beeld van het hele verhaal op de foto gekregen! Die van die voorman van de Nestene wiens gezicht vertekend is door het glas waar hij doorheen kijkt. Prachtig.

    Liz vind ik wel een stevige tante. Die laat zich niet zomaar van alles wijsmaken. Maar de Doctor is ondanks dat hij meer op haar hand lijkt te zijn (de wetenschapshand) dan op die van de Brig (de militaire hand) toch nog wel behoorlijk denigrerend tegen haar te doen. Kan goed zijn omdat zij een mens is en die zijn toch minder dan de Time Lords.
    De Doctor lijkt meer de arrogantie van zijn volk te hebben meegenomen in deze regeneratie. Juist de arrogantie die hem zo in de Time Lords tegenstond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht al dat het niet klopte wat ik zei over mme Tussaud en ik hoopte al dat je mij zou corrigeren. Ja ik was blij dat ik die foto vond van die engerd, want hier is hij op z'n engst. Erg goed gedaan. Ja ik zag het van die zeven deeltjes. Ik vond zes steeds al teveel en dat ze er nu dan zeven van maken is erg jammer. Ik hoop dat ze het spannend weten te houden. Deze vierdelige aflevering was dat zeker wel.

      Verwijderen