zondag 26 januari 2014

doctor Who and the Silurians

Doctor Who 702 Doctor Who and the Silurians


 In deze eerste verhalen van de derde doctor houden we nauwlettend in het oog wat voor vlees we in de kuip hebben. Helemaal in het begin maakt hij een slechte beurt als hij niet onder zijn auto vandaan wil komen als hem gevraagd wordt een groot probleem op te lossen. Gelukkig laat hij later zien wat hij waard is als hij de vijandige Silurians niet wil uitroeien, maar met hen wil onderhandelen en en proberen met dit ras tot vreedzaam samenleven te komen. Tenslotte waren de Silurians hier al veel eerder dan de mensen en hebben ze onder de grond een winterslaap moeten houden in afwachting van betere omstandigheden.

Helaas heeft het nucleair centrum vlak boven hun verblijfplaats hen vroegtijdig gewekt en Quinn denkt hun wetenschappelijke kennis te ontfutselen door met hun samen te werken en hun van energie te voorzien. Dit wordt hem noodlottig en het is erg interessant om zijn gedrevenheid te zien.

Dit alles speelt zich af in het eerste deel van het verhaal. In het tweede deel krijgen we te maken met een virus dat de Silurians over de aarde verspreiden om de mensen uit te roeien. Londen moet het allereerst ongelden, net als in de vorige aflevering. (als de Tardis het niet doet zijn de gevaren vooral voor rekening van de aarde) Zelf heb ik in de tweede helft van de zestiger jaren een weekje in Londen rondgestruind, gelukkig nog vlak voor deze epidemie losbrak, dus ik heb nog geluk gehad.

Het virus verspreidde zich zelfs al naar Parijs, maar de doctor, die we nu in witte jas zien, heeft gelukkig een tegengif gevonden. Hij is ook van alle markten thuis. Ook weet hij de Silurians om de tuin te leiden zodat deze zich genoodzaakt zien zich terug te trekken in hun winterslaap.
Hij geeft de UNIT in de persoon van de brigadier nadrukkelijk opdracht de Silurians te sparen maar Lethbridge heeft een andere opdracht gekregen en we zien, als de doctor en Liz wegrijden, de grotten exploderen. Zullen we de Silurians nu nooit meer terugzien? We wachten het af.

Enkele opmerkingen:
De doctor vertoont zich in meerdere kostuums. Behalve in zijn cape met rode panden zien we hem dus in een witte laboratorium outfit, in een hemd en in mijnwerkerspak als hij de grotten ingaat.
De muziek is weer heel bijzonder, vooral als de Silurians eraan komen.
De auto van de doctor moet kennelijk steeds voor een komische noot zorgen. Het slaat eigenlijk nergens op.

Ik vond het, vooral aan het begin erg leuk en spannend, maar de zeven deeltjes zijn helaas net weer te lang om het verhaal voortdurend op niveau te houden. Er wordt erg veel gebeld in deze aflevering en dat is nogal tot vervelens toe.

Al met al best een leuke aflevering en de derde doctor begint een beetje te wennen. 

3 opmerkingen:

  1. In plaats van vroegtijdig gewekt, had ik het idee dat ze nu gewekt zijn maar dat ze dat al veel eerder hadden kunnen doen. Het gevaar dat ze dachten dat er kwam, bleef uit en de meteoriet werd de maan (als ik nu goed opgelet heb).
    De vraag is of de mens zou hebben bestaan als de Silurians niet zo'n lange winterslaap zou hebben gehouden. Hoogstwaarschijnlijk zouden die apen in toom zijn gehouden en zich zeker niet zo ontwikkeld hebben als de mensheid heeft gedaan.

    Wat aan mazzel dat jij voor de virusuitbraak in Londen was want o, o, o, mensen vielen om als vliegen. Er was geen ontkomen aan. Heel erg angstaanjagend om te zien. Wel fantastisch dat ze toen zo buiten gefilmd hebben en wij nu kunnen zien hoe het er echt uitzag.

    Opmerkelijk vind ik hoe rücksichlos de Brig (noem hem geen Lethbridge of dan Lethbridge Stewart, hihi) zich achter de rug om van de Doctor de Silurians op laat blazen. Al eerder liet de Brig zien dat hij de Doctor goed van repliek kan dienen door nadat hij Sherlock is genoemd, de Doctor gelijk met Watson aan te spreken.

    Het is een echte verkleedDoctor. Hij houdt van show en daar is Bessie dan ook voor. Alleen voor de komische noot lijkt me een te magere omschrijving. De Doctor liet zien dat hij met zijn eigen kennis de kar aan de gang kan krijgen dus ik zie het ook als het showen van zijn superioriteit.

    Heb jij ooit Blake Seven gekeken? Daarin was Paul Darrow een van de hoofdrolspelers. Ik was dan ook verrast om de jonge Paul Darrow hier in de rol van een van captains te zien. Degene die vrij op het eind in de gang door een Silurian wordt neergemaaid.

    Indrukwekkend oog/lamp hebebn de Silurians op hun voorhoofd. Daarmee kunnen ze door muren heen boren maar het ook weer dichtmaken. Ook brengen ze mensen er mee op hun knieën. Bijzonder wapen.

    Interessant aan het verhaal vond ik toch ook wel de machtsstrijd binnen de Siluriangemeenschap zelf. De arrogantie van de mens is hen niet vreemd.

    Zeven deeltjes vind ik ook wat lang, al heb ik me niet heel erg verveeld.
    Wel is de arrogantie van deze Doctor mij meer een doorn in het oog dan bij de vorige Doctors. Voor Liz lijkt hij iets meer respect te hebben omdat zij wetenschapper is maar hij spreekt haar ook vaak aan als een klein kind die maar moet doen wat hij zegt. De tweede Doctor kon dat ook hebben naar Jamie maar dan zat daar vaak ook nog humor bij. Bij deze Doctor ontbreekt dat.

    Wel fijn dat deze Doctor een beetje went. Kijkt toch fijner, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Silurians zagen de maan voor een planeet aan die steeds dichterbij kwam. Dat moet toch wel erg lang geleden zijn dat ze het ontstaan van de maan hebben meegemaakt.
      Ja die brig is niet zomaar een hulpje van de doctor. Hij heeft natuurlijk zijn superieuren waaraan hij moet gehoorzamen.
      De tweede doctor was een echte heer van binnenuit. De zwierige cape van deze doctor maakt hem nog geen heer. Maar hij heeft zijn harten toch wel op de goede plaats, alhoewel hij ook wel een beetje naïef was door te denken dat hij met dit ras tot vreedzame coëxistentie kon komen.
      Die machtsstrijd van: 'baas, het bevalt me niet, jij moet dood en ik ben de baas' hebben we al vaker meegemaakt bij doctor Who (en ook bij de irl-mensheid) Nee ik denk ook niet dat de apen het ver geschopt zouden hebben onder de Silurians. Grappig wel dat de jongere generatie Silurians de mensen steeds apes bleven noemen. Qua uiterlijk vond ik de mensen er wel meer op vooruitgegaan, aaibaarder in elk geval. Ik denk dat deze reptielen geen kleren zijn gaan dragen en daarom ook niet gladder zijn geworden. Dat oog, zou dat nou door evolutie zijn ontstaan of is het een implantaat?

      Die naam Paul Darrow kwam me wel bekend voor. Blakes Seven heb ik gedeeltelijk gezien maar ik had hem toch niet herkend.

      Dat de doctor zo hard werkt aan het probleem en aan het virus en zijn leven waagt draagt wel bij aan mijn acceptatie. Dat hij in kleur verschijnt en bewegend doet er ook niet aan af. We hebben het maar met hem te doen.

      Verwijderen
  2. Dat oog van de Silurians heb ik opgevat als iets evolutionairs. Best handig om zo'n gereedschap altijd bij je te hebben.

    Een tja, met de derde Doctor hebben we het maar te doen. Zoals elke Doctor weer een gok is wat het gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen