zondag 27 november 2011

Maarten 't Hart: Verlovingstijd

Boek: Maarten 't Hart: Verlovingstijd (2009)


Wat een heerlijk boek!  Kon het bijna niet wegleggen en ging dan met een glimlach slapen. Veel typische 'tHart-humor, al is het niet allemaal even vrolijk, maar voortdurend ook pijnlijk. Het boek gaat over een vriendschap tussen twee jongens vanaf de bewaarschool (zo heette dat vroeger), waarbij de ene jongen voortdurend de vriendinnetjes afpikt van de ander(de ik-figuur). Je leeft in de loop van het boek steeds meer mee met de ik-figuur, die probeert zijn liefdes verborgen te houden wat toch steeds weer niet lukt.
Het verhaal begint en eindigt echter met de moeder van de ik-figuur die allerlei onthullingen doet over haar huwelijk met zijn vader oa dat zij met de verkeerde man was getrouwd.
Het boek eindigt als de beide jongens volwassen en getrouwd zijn en er van alles duidelijk wordt over de relaties met de meisjes in het verleden. Er wordt gesuggereerd dat beide mannen misschien toch ook met de verkeerde zijn getrouwd en er is nog van alles aan de gang, dus het is een beetje een open einde, maar toch ook weer afgerond, omdat er een symmetrie zit tussen begin en eind door de moeder en door een begrafenis.

Ik heb van dit boek erg genoten, een van zijn beste denk ik...

1 opmerking:

  1. Een van zijn beste en dat voor eentje van 2009. Dat is wel een heel mooi compliment voor Maarten 't Hart. Het komt eigenlijk niet meer in me op iets van hem te lezen. Leuk om jouw reactie nu hier te zien. Word ik wel weer door geprikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen