zondag 3 april 2011

The Borgias

Na het onschuldige en gezapige, maar toch altijd leuke Twee voor Twaalf wat ik op Uitzending Gemist heb ingehaald, mij 'in het verderf'gestort, nl. in het leven van:
The Borgias, een tv-serie van Showtime, geregisseerd door Neil Jordan die al meer goede films op zijn naam heeft staan.
De eerste aflevering duurde gelijk al ruim anderhalf uur, maar ik geloof niet dat ik verder ga kijken.

Deze serie legt alle nadruk op de zwarte kant van de mensen. Er is niemand die je sympathiek vindt, niemand die je vertrouwt. List en bedrog, berekening, moord en doodslag, gekonkel, dit alles ingegeven door machtwellust en dat anderhalf uur lang. Eigenlijk meer dan ik kan hebben. Nou waren de Borgia's ook wel zwaar corrupt volgens historische bronnen, maar er is geen moment om even op adem te komen.

Goedmakertjes en waardoor je toch blijft kijken waren de prachtige muziek uit die tijd (15e eeuw, Spanje, Italiƫ) en de mooie beelden en goed gecaste personages. De intro is al schitterend en je verheugt je op wat komen gaat, maar dan begint het en dat allemaal in het pauselijk paleis, want het gaat hier over paus Alexander VI en zijn familie :) Ik heb op wiki maar even gelezen hoe het allemaal verdergaat en afloopt en laat deze serie verder voor wat hij is, denk ik...

Ik las nog dat bij de pauskeuze van Borgia, die iedereen omkocht met allerlei bezittingen, er maar 5 van de 23 kardinaals de steekpenningen weigerden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten