zaterdag 2 april 2011

Up in the Air

Film: Up in the Air (2009)
Het duurde even voor de film me te pakken had, maar naarmate hij vorderde werd 't steeds beter.

De film straalt zo'n relaxte sfeer uit en George Clooney speelt zo innemend, dat je eerst niet door hebt hoe tragisch en actueel het verhaal is en dat het niet om een feelgoodmovie gaat, al is de hele tijd George Clooney wel erg leuk om te kijken.  Hij is echter wel iemand die per vliegtuig de States rondreist om mensen het slechte nieuws te brengen dat ze ontslagen zijn. Aanvankelijk zeer tevreden met zijn leven in hotels en in de lucht verandert er iets in hem in de loop van de film en dat heeft te maken met zijn twee tegenspeelsters. De film heeft een verrassend en open einde. De muziek is geweldig gekozen en helemaal passend bij het relaxte sfeertje; zijn beide tegenspeelsters (Vera Farmiga en Anna Kendrick) zitten ook goed in hun rol.

Een bijzondere en originele film.
Ik las nog dat de mensen met wie de slecht-nieuwsgesprekken zijn gevoerd geen acteurs waren, maar ook daadwerkelijk net ontslagen waren. Ook het laatste lied bij de aftiteling en titellied was van een pas ontslagen werkloze (Kevin Renick). Up in the air heeft hier dan ook een dubbele betekenis.


4 opmerkingen:

  1. Wat een boel films ben jij aan het kijken de laatste tijd of deed je dat altijd al maar liet je dat niet blijken?

    Aanmoedigende bespreking dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer me wat door de stapel ongekeken films heen te werken, waar ik in het verleden nooit aan toekwam vanwege de vele series.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mij kon de film niet bekoren.
    Helaas, beschouwde het als een 'niemendalletje'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeer aangename film, heb hem zelfs twee keer gezien. Inderdaad heel relaxed en het heeft bijna een 'feelgood' feel, maar toch is het dat niet. Clooney is best wel geweldig. De rol van zijn collega vond ik ook heel leuk. Ja, fijne film, aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen